Her er nye Peugeot 308. For første gang i historien bruker Peugeot samme nummer på en helt ny bil som på forgjengeren. Bilen er like stor som utgående 308, men er mye lettere og har større bagasjerom. Den er med andre ord bedre rustet til å gå i strupen på sin argeste konkurrent: VW Golf. Foto: Peugeot
Her er nye Peugeot 308. For første gang i historien bruker Peugeot samme nummer på en helt ny bil som på forgjengeren. Bilen er like stor som utgående 308, men er mye lettere og har større bagasjerom. Den er med andre ord bedre rustet til å gå i strupen på sin argeste konkurrent: VW Golf. Foto: PeugeotVis mer

Helt ny Peugeot 308

Vi rakk såvidt å publisere et datagenerert bilde av neste 308 før Peugeot slapp ut de offisielle bildene.

Våre spionfotografer fra Automedia traff godt med det manipulerte bildet vi publiserte nå i helgen: Her er nye Peugeot 308. Derimot traff de mindre godt med hensyn til vektreduksjonen, som de anslo til 70 kilo. Det er ikke dårlig i seg selv, men Peugeot annonserer nå en reduksjon på hele 140 kilo.

Byggesett-plattform

Nykommeren fra Peugeot er, i tråd med tidens ånd og i likhet med VW Golf-familien, basert på en ny og såkalt modulær plattform. Denne har fått navnet EMP2, som står for «Efficient Modular Platform», og skal brukes i biler i kompakt- og mellomklassen med tverrstilt motor, og for- eller firehjulsdrift. Denne plattformen sørger alene for halvparten av den totale vektreduksjonen, det vil si 70 kilo.

Her er nye Peugeot 308. For første gang i historien bruker Peugeot samme nummer på en helt ny bil som på forgjengeren. Bilen er like stor som utgående 308, men er mye lettere og har større bagasjerom. Den er med andre ord bedre rustet til å gå i strupen på sin argeste konkurrent: VW Golf. Foto: Peugeot


Mål: Slå Golf

Referansen er helt tydelig VW Golf, som i dag fremstår som en klar ener i denne klassen. Derfor gjelder det for Peugeot å gjøre det enda bedre enn tyskeren på noen nøkkelpunkter. Vektreduksjonen har vi nevnt - Golf fikk sin masse redusert med opptil 100 kilo. Bagasjerommet er et annet punkt med forbedringspotensial, og også her hevder Peugeot å gjøre det bedre enn Volkswagen med et lastevolum på hele 420 liter. Det er faktisk 40 liter mer enn i VW Golf - som på sin side hadde øket sitt lasterom med 30 liter fra forrige generasjon.

LED hovedlys

Slik så Automedia for seg at nykommeren, Peugeot 308 "II", ville se ut. Foto: Automedia Vis mer


Peugeot 308 har utvilsomt en sterk lyssignatur i fronten, som til en viss grad kompenserer for en "døllere", men helt sikkert mer praktisk profil. 308 kan leveres med LED-hovedlys ("full LED", presiserer Peugeot). Disse lysene er standard på de øvre utstyrsnivåene, hvor de erstatter bi-xenon.

Ny type instrumentering

Peugeots «i-cockpit» skal ifølge produsenten tilby en ny type kjøreopplevelse. Målet har vært at alle funksjoner skal være ordnet på den mest intuitive måten, og 308 har, som sin lillebror 208, høyt plasserte instrumenter, lite ratt og en høyt plassert 9,7 tommers skjerm.

Skjermen har som formål å samle mange funksjoner på et sted for enkel og praktisk tilgang. En fordel med denne løsningen, så vidt vi kan se av bildene, er at resten av dashbordet fremstår som rent og ryddig og med få knapper.

Vi vet lite om drivlinjene på nykommeren, men får opplyst at den mest økonomiske versjonen skal slippe ut så lite som 85 gram CO2 per kilometer.

Nye Peugeot 308 skal vises for publikum på bilutstillingen i Frankfurt i september.