<b>FAMILIE-LUKSUS</b>: Et hav av plass, her i limousine-konfigurasjon. Man kan også plassere tre seterader som gir plass til åtte personer, og i tillegg en god del bagasje! Bilen erstatter Viano, som har levd en ganske anonym tilværelse, og benevnelsen V-klasse skal signalisere at den integreres i personbil-modellrekken i større grad enn før. Interiøret her er i såkalt "silk beige Lugano"-skinn. Denne bilen vil Mercedes skal være selve kongen blant familiefrakterne. Foto: Daimler
FAMILIE-LUKSUS: Et hav av plass, her i limousine-konfigurasjon. Man kan også plassere tre seterader som gir plass til åtte personer, og i tillegg en god del bagasje! Bilen erstatter Viano, som har levd en ganske anonym tilværelse, og benevnelsen V-klasse skal signalisere at den integreres i personbil-modellrekken i større grad enn før. Interiøret her er i såkalt "silk beige Lugano"-skinn. Denne bilen vil Mercedes skal være selve kongen blant familiefrakterne. Foto: DaimlerVis mer

Helt ny Mercedes V-klasse

Daimlers salgsargument er enkelt: Dette er Mercedesen blant flerbruksbilene.

Daimler, som blant annet eier Mercedes-Benz, mener altså at dette skal være den perfekte bilen for de som vil la familien reise på første klasse. Og det er ingen småbil det er snakk om.

Nye Mercedes-Benz V-klasse kommer til å erstatte Viano som største familiebil-alternativ i Mercedes' modellspekter. Vi har tidligere omtalt bilen i forbindelse med at Mercedes forhåndsviste det overraskende interiøret.

Stjerne-MPV

En flerbruksbil med stjerne, altså., og dermed er plass og funksjonalitet satt i høysetet. Som vanlig er det stor mulighet til å piffe opp standardutgaven med en grad av luksus man sjelden finner i MPV-klassen. Uten at bilen på noen måte kan forveksles med det nye, Maybach-erstattende flaggskipet, S 600!

Personbil

Det er nemlig ikke til å komme forbi at bilen, nettopp fordi den skal maksimalisere plassforholdene, ser mer ut som en varebil eller minibuss, enn som en personbil. Det er imidlertid i personbilfamilien den nye MPV-en hører hjemme.

Men som de fleste forstår: Spranget er stort fra den nye - og overraskende rimelige - C-klasse, som nå presenteres som en S-klasse i miniatyr.

Interiør:

Die neue Mercedes-Benz V-Klasse – Interieur, Leder Lugano seidenbeige The new Mercedes-Benz V-Class – Interior, silk beige Lugano leather
Die neue Mercedes-Benz V-Klasse – Interieur, Leder Lugano seidenbeige The new Mercedes-Benz V-Class – Interior, silk beige Lugano leather
FAMILIE-LUKSUS: Et hav av plass, her i limousine-konfigurasjon. Man kan også plassere tre seterader som gir plass til åtte personer, og i tillegg en god del bagasje! Bilen erstatter Viano, som har levd en ganske anonym tilværelse, og benevnelsen V-klasse skal signalisere at den integreres i personbil-modellrekken i større grad enn før. Interiøret her er i såkalt "silk beige Lugano"-skinn. Denne bilen vil Mercedes skal være selve kongen blant familiefrakterne. Foto: Daimler
Die neue Mercedes-Benz V-Klasse – Interieur, Leder Lugano seidenbeige The new Mercedes-Benz V-Class – Interior, silk beige Lugano leather
Die neue Mercedes-Benz V-Klasse – Interieur, Leder Lugano schwarz The new Mercedes-Benz V-Class – Interior, black Lugano leather
Die neue Mercedes-Benz V-Klasse – Interieur, Leder Nappa maron The new Mercedes-Benz V-Class – Interior, marron nappa leather
Die neue Mercedes-Benz V-Klasse – Interieur, Leder Nappa maron The new Mercedes-Benz V-Class – Interior, marron nappa leather
Die neue Mercedes-Benz V-Klasse – Interieur, Leder Nappa maron The new Mercedes-Benz V-Class – Interior, marron nappa leather


Konkurrenter?

Andre personbiler i denne størrelsesklassen - altså over selv VW Sharan og Ford Galaxy - er det ikke mange av, men noen finnes det: VW Caravelle/Multivan er mest kjent, men også Ford (Tourneo Connect) og Peugeot (Expert Tepee) tilbyr store familiefraktere.

Mest tidsriktig i klassen

Den nye V-klassen er likevel det mest moderne alternativet, og er utstyrt med det nyeste av sikkerhetsutstyr, førerassistansesystemer og informasjons- , kommunikasjons- og underholdningsanlegg.

Bilen tilbys i tre lengder, med to forskjellige lengder på akselavstand. Korteste V-klasse er 490 centimeter lang - som E-klasse, men med mye mer plass, mens den lengste er 537 centimeter - med andre ord ikke noe for trange parkeringshus.

Eksteriør:

Die neue Mercedes-Benz V-Klasse – V 250 BlueTEC, Exterieur, brilliantsilber metallic The new Mercedes-Benz V-Class – V 250 BlueTEC, Exterior, brilliant silver metallic
Die neue Mercedes-Benz V-Klasse – V 250 BlueTEC, Exterieur, brilliantsilber metallic The new Mercedes-Benz V-Class – V 250 BlueTEC, Exterior, brilliant silver metallic
Die neue Mercedes-Benz V-Klasse – V 250 BlueTEC, Exterieur, brilliantsilber metallic The new Mercedes-Benz V-Class – V 250 BlueTEC, Exterior, brilliant silver metallic
Die neue Mercedes-Benz V-Klasse – V 250 BlueTEC, Exterieur, brilliantsilber metallic The new Mercedes-Benz V-Class – V 250 BlueTEC, Exterior, brilliant silver metallic
Die neue Mercedes-Benz V-Klasse – V 250 BlueTEC, Exterieur, bergkristallweiß metallic, Interieur, Leder Lugano seidenbeige The new Mercedes-Benz V-Class – V 250 BlueTEC, Exterior, rock crystal white, Interior, silk beige Lugano leather
Die neue Mercedes-Benz V-Klasse – V 250 BlueTEC, Exterieur, brilliantsilber metallic The new Mercedes-Benz V-Class – V 250 BlueTEC, Exterior, brilliant silver metallic
Die neue Mercedes-Benz V-Klasse – V 250 BlueTEC, Exterieur, brilliantsilber metallic The new Mercedes-Benz V-Class – V 250 BlueTEC, Exterior, brilliant silver metallic
Die neue Mercedes-Benz V-Klasse – V 250 BlueTEC, Exterieur, Cavansitblau metallic; V 250 BlueTEC, Exterieur Bergkristallweiß metallic The new Mercedes-Benz V-Class – V 250 BlueTEC, Exterior, cavansite blue metallic; V 250 BlueTEC Exterior, rock crystal white metallic
Die neue Mercedes-Benz V-Klasse – V 250 BlueTEC, Exterieur, brilliantsilber metallic, Interieur, Leder Nappa maron The new Mercedes-Benz V-Class – V 250 BlueTEC, Exterior, brilliant silver metallic, Interior, marron nappa leather
Die neue Mercedes-Benz V-Klasse – V 250 BlueTEC, Exterieur, cavansitblau metallic The new Mercedes-Benz V-Class – V 250 BlueTEC, Exterior, cavansite blue metallic
Die neue Mercedes-Benz V-Klasse – V 250 BlueTEC, Exterieur, cavansitblau metallic The new Mercedes-Benz V-Class – V 250 BlueTEC, Exterior, cavansite blue metallic
Die neue Mercedes-Benz V-Klasse – V 250 BlueTEC, Exterieur, cavansitblau metallic The new Mercedes-Benz V-Class – V 250 BlueTEC, Exterior, cavansite blue metallic
Die neue Mercedes-Benz V-Klasse – V 250 BlueTEC, Exterieur, cavansitblau metallic The new Mercedes-Benz V-Class – V 250 BlueTEC, Exterior, cavansite blue metallic
Weltpremiere der neuen Mercedes-Benz V-Klasse in München: World Premiere of the new V-Class in Munich: Volker Mornhinweg - Leiter Mercedes-Benz Vans - Head of Mercedes-Benz Vans
Weltpremiere der neuen Mercedes-Benz V-Klasse in München: Volker Mornhinweg, Leiter Mercedes-Benz Vans und Dr. Dieter Zetsche, Vorsitzender des Vorstandes der Daimler AG und Leiter des Geschäftsfeldes Mercedes-Benz Cars, präsentieren die neue Mercedes-Benz V-Klasse. World Premiere of the new Mercedes-Benz V-Class: Volker Mornhinweg, Head of Mercedes-Benz Vans and Dr. Dieter Zetsche, Chairman of the Board of Management Daimler AG & Head of Mercedes-Benz Cars Division, are presenting the new Mercedes-Benz V-Class.
Weltpremiere der neuen Mercedes-Benz V-Klasse in München: Volker Mornhinweg, Leiter Mercedes-Benz Vans und Dr. Dieter Zetsche, Vorsitzender des Vorstandes der Daimler AG und Leiter des Geschäftsfeldes Mercedes-Benz Cars, präsentieren die neue Mercedes-Benz V-Klasse. World Premiere of the new Mercedes-Benz V-Class: Volker Mornhinweg, Head of Mercedes-Benz Vans and Dr. Dieter Zetsche, Chairman of the Board of Management Daimler AG & Head of Mercedes-Benz Cars Division, are presenting the new Mercedes-Benz V-Class.
Weltpremiere der neuen Mercedes-Benz V-Klasse in München. World Premiere of the new V-Class in Munich


Tre dieselvarianter

Motorisering spenner fra 136 hestekrefter til 190, via en 163-hester i midten. Det dreier seg om tre varianter av den velkjente dieselmotoren på 2,1 liter og modellene heter henholdsvis V 200 CDI, V 220 CDI og V 250 CDI. Trekkraften er viktig for slike biler, og tallene ser tillitsvekkende ut - henholdsvis 330, 380 og 440 newtonmeter burde i alle tilfeller være tilstrekkelig til å flytte familie og oppakning med tilfredsstillende fremdrift.

Nye Mercedes V-klasse skal vises i Genève i mars og kommer til Norge til sommeren. Priser er ennå ikke kjent, men vil være det 6. mars - fra da av kan bilen bestilles her til lands.