Helt ny Mazda MX-5

Roadster-suksessen MX-5 fornyer seg i forbindelse med bilutstillingen i Genève.

Helt ny Mazda MX-5

  1. Ny Mazda MX5: store bilder


Mazda MX-5 vant i fjor DinSides avstemning om hvilken bil som er Norges vakreste kabriolet. Denne bilen, som så og si skapte sitt eget kundesegment, dukket opp for 16 år siden, dengang med lokk over lyktene. Den var i utgangspunktet bare tiltenkt det amerikanske markedet der den gikk (og fortsatt går) under navnet Miata. Dagens MX-5, med de synlige, ovale lyktene, avløste den - og nå presenteres altså tredje generasjon, med en del oppdateringer som tidens tann har gjort nødvendige.

Déjà vu

Selv om de fleste nok vil dra kjensel på silhuetten av denne bilen, så er dette en helt ny generasjon Mazda MX-5, både utseendemessig og teknologisk. Mazda har "ertet" publikum en stund allerede ved, via pressen, å vise bilder av en kamuflert bil. Men nå er altså avdukningen et faktum, og vi kan presentere detaljene om MX-5, som er en av de mest populære roadsterene både her til lands og andre steder.

Det er altså evolusjon og ikke revolusjon vi snakker om her. Mazda MX-5 er blitt bare litt lengre. Den måler nå 3,99 meter (+ 4 centimeter). Den er også blitt fire centimeter bredere, og vil dermed imponere litt mer i bakspeilet. Dessuten er det litt bedre albuerom samt plass til side-kollisjonsputer. Høyden er nesten den samme som før: 1,25 meter (+ 1 cm.) Det er fremforalt de klart bredere sporviddene (7,5 centimeter ekstra foran og 5,5 centimeter bak), som, kombinert med nye hjul med dimensjoner 7x17 tommer, som gir bilen et sporsligere, litt mindre "snilt" og mer stabilt uttrykk.


Stilelementer man legger merke til er blant annet det avrundete panseret, en mer aggressivt utseende grill, nye lykter og en glanspolert veltebøyle. Kalesjen forblir manuelt betjent, og utstyrt med glassrute bak. Den legges sammen under en presenning. En forbedret type hardtop skal gjøre vinterkjøring behageligere enn tidligere.


Mere praktisk

Innvendig er det særlig lengre sitteoverflate, rattbetjening av fartsholder og stereo samt mange praktiske oppbevaringsrom skal gjøre livet ombord mer praktisk og behagelig enn tidligere. Særlig oppbevaringsplass var et problem i tidligere generasjoner MX-5. I så henseende er det ingen gode nyheter å melde angående bagasjerommet: det er like lite som tidligere (140 liter). Men så er da heller ikke en roadster beregnet på ferieturer med masse utstyr og bagasje.


Nye motorer; samme ytelser

Standard-drivverket er en ny motor, som tidligere en 1,8-liters sådan, som produserer 126 hestekrefter. Neste post på programmet er en to-liter, også den ny, som skal være god for 160 hester og 184 Newtonmeters dreiemoment. Ikke noe spesielt imponerende, altså. Men det er jo lov å drømme om en fremtidig MPS-versjon som kunne bli utstyrt, enten med en turbomotor eller med en 2,3-liter. Fremtiden vil vise...

Girkassene er henholdsvis fem-trinns på 1,8-literen og seks-trinns på to-literen. I og med at motorkreftene ikke økes nevneverdig er det godt nytt at bilen knapt er tyngre enn forgjengeren. Dette er oppnådd ved gjennomarbeidet materialvalg; mange komponenter, deriblant panseret, er av aluminium. Strukturen og chassiset er mer avstivet enn tidligere, og det borger for en mer sportslig kjøreopplevelse i fremtiden. En 50/50 vektfordeling vil også bidra til sportsligheten.

Det ble registrert 64 Mazda MX-5 i Norge i 2004 hvorav 55 var bruktimportert. Nyheten vil ikke ha noen effekt på denne statistikken før i 2006, for den kommer ikke i salg før neste vår.

  • Store bilder finner du her.
  • Klikk her for vår anmeldelse av nåværende MX5.
  • Klikk her for artikkelen om Norges vakreste kabrioleter.
  • Her finner du mer Mazda-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder