Fronten er det viktigste kjennetegnet ved F Sport-utgaven av nye Lexus IS Foto: Lexus
Fronten er det viktigste kjennetegnet ved F Sport-utgaven av nye Lexus IS Foto: LexusVis mer

Helt ny Lexus IS

BMW 3-serie, Audi A4 og Mercedes C-klasse skal ikke føle seg for trygge. For nå kommer ny Lexus IS – og den kommer som hybrid.

Lexus IS har levd et litt anonymt liv i premiumsegmentet av mellomklassen. Vi testet bilen forrige gang i forbindelse med introduksjonen av IS F – sportsversjonen, som konkurrerer med BMW M3 og resten av den gjengen.

Nå dreier det seg om en helt ny generasjon, og ikke bare en spesialversjon, til tross for at bildene kanskje kan få deg til å tro annerledes. Den avbildede bilen er nemlig utstyrt med en F Sport-pakke. Dette er som navnet antyder en sportslig utstyrspakke, og den kan kjøpes til alle versjoner av IS.

Sportsgrill

Den store grillen og spesielle frontfanger-løsningen er kjennetegn ved denne utgaven, men det er foreløpig ikke sluppet bilder av standardutgaven, så vi vet strengt tatt ikke helt hva vi skal sammenligne med.

Sjekk konseptbilen som dannet utgangspunktet for IS.

Bare hybrid i Norge

IS kommer i første omgang i tre versjoner, IS 250, IS 350 og IS 300h. Sistnevnte er en hybridbil, og det er utelukkende den som vil bli markedsført på det norske markedet. Tradisjonelle sekssylindrede bensinmotorer er vanskelig å selge i Norge. Legg til at IS er en relativt kompakt sedan, og vi tipper det ville blitt langt mellom hver slik bil på norske veier.

Fronten er det viktigste kjennetegnet ved F Sport-utgaven av nye Lexus IS Foto: Lexus
Lexus IS 300h har fått sitt sinte interiør fra storebror GS. Til sommeren kommer den til Norge.


Noen dieselvariant bør du ikke vente deg. Lexus har hovedfokus på hybridløsninger, så det er 300h som først og fremst skal ta seg av de som ikke ønsker å tilbringe unødvendig tid på bensinstasjonen.

Kjørt: BMW 3-serie hybrid

Dagens versjon kom imidlertid med dieselmotor, og en slik kjørte vi i 2006.

Mer praktisk – men ikke stasjonsvogn

I forhold til forgjengeren blir nye IS bredere, og får større akselavstand. Det betyr ifølge Lexus selv bedre sittekomfort i baksetet, og visstnok klasseledende plass til knærne der bak. Bakseteryggene kan nå også legges ned, i motsetning til på dagens utgave.

Dessverre er det ikke planlagt noen praktisk stasjonsvognutgave.

Førermiljøet er fullstendig fornyet og visse detaljer trekker tankene en anelse i retning av supersportsbilen LFA, først og fremst ratt og instrumentering. I alle fall om du velger F Sport-pakken.

Til sommeren

Nye Lexus IS skal vises på en bilutstilling i Detroit som begynner om få dager, og flere detaljer vil komme frem i den forbindelse, ikke minst motordataene. Til Norge kommer bilen i juni i sommer.