Nye Kia Carens ser ut til å bli en ganske mye mer moderne bil enn forgjengeren. Den skal konkurrere mot VW Touran, Ford Grand C-Max, Peugeot 5008 og andre fleksibiler. Foto: Kia
Nye Kia Carens ser ut til å bli en ganske mye mer moderne bil enn forgjengeren. Den skal konkurrere mot VW Touran, Ford Grand C-Max, Peugeot 5008 og andre fleksibiler. Foto: KiaVis mer

Helt ny Kia Carens

Koreanske Kia er ofte i nyhetene om dagen, og det er det gode grunner til.

Vi visste at den skulle komme og vi trodde den skulle bli enda tøffere enn dette. Men her er altså det ferdige produktet - klart for bilutstillingen i Paris.

Dette er en bil som skal kapre en helt ny kundegruppe, med helt nye argumenter. For hvem har vel beholdt forrige Kia Carens i minnet (bortsett fra de som fortsatt eier en...)?

Kia, som tilhører det mektige Hyundai-konsernet, men som er et ganske uavhengig bilmerke på markedsførings- og distribusjonssiden, har slått seg opp til å bli en seriøs og attraktiv aktør i det europeiske markedet.

Et bevis: Test av annen generasjon Kia cee'd

Et hull å tette

De er de eneste som tilbyr syv års garanti, og med den mye mer dynamiske designretningen innført av ex-Audi-designsjef Peter Schreyer, har det virkelig ballet på seg de siste årene. Men etterhvert som modellspekteret er blitt mer fullstendig har en ting blitt klart: Det manglet et troverdig tilbud i fleksibilklassen, det vil si de relativt kompakte familiefrakterne hvor man idag finner, Peugeot 5008, Ford Grand C-Max og Toyota Verso, for å nevne noen av de beste i klassen.

Nye Kia Carens:

Foto: Kia
Nye Kia Carens ser ut til å bli en ganske mye mer moderne bil enn forgjengeren. Den skal konkurrere mot VW Touran, Ford Grand C-Max, Peugeot 5008 og andre fleksibiler. Foto: Kia


Ny syvseter på plass

Men her er den altså. Eller... visstnok, burde vi kanskje heller si, da det eneste vi har mellom hendene i skrivende stund er noen bilder og en kort tekst. Det dreier seg om de fire bildene vi kan vise her og som bekrefter at Kias design er kraftig oppgradert uansett segment, pluss en meget lakonisk pressemelding hvor vi får vite at bilen er bygd på en helt ny plattform.

Kia Rio er komfortabel og voksen

Har noe å leve opp til

Kia opplyser at bilen har lang akselavstand og en såkalt "cab forward"-layout - altså med førerplassen dradd langt frem. Det er ikke mye å sette tennene i, men det er alt vi har i øyeblikket. Vi kan imidlertid gjette at noen av de effektive motorene vi kjenner fra andre Kia-modeller - som vi må innrømme har imponert oss - vil finne veien til den nye fleksibilen. Den er også tydelig designet for det europeiske markedet. Vi vil forøvrig tro at interiøret holder den kvalitetsstandard Kia har innført i sine produkter.

Les mer om dette her: Kia Sportage - SÅ mye bedre!

Mer får verken dere eller vi vite før bilen blir vist i Paris om et par dager...