HELT NY: Nye Hyundai i30 har et tidsriktig, nøkternt interiør med det man forventer av infotainment og assistansesystemer. Foto: Hyundai
HELT NY: Nye Hyundai i30 har et tidsriktig, nøkternt interiør med det man forventer av infotainment og assistansesystemer. Foto: HyundaiVis mer

Hyundai i30 tredje generasjon

Helt ny Golf-konkurrent

Koreanerne har i noen år nå vært høyst kompetente outsidere i kompaktbil-segmentet. Nå kommer Hyundai med årets nyhet i en svært konkurranseutsatt klasse.

Det blir tøft. I den mest overfylte bilkategorien gjelder det å gjøre alt riktig skal man virkelig lykkes. De som hittil har fått det til i Europa er - foruten klassens nestor og leder VW Golf, biler som Peugeot 308, Ford Focus, Opel Astra og Renault Mégane.

KASKADE-GRILL: Det er navnet Hyundai har gitt grillen i front av nye Hyundai i30, som vi her ser på bilmessen i Paris. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

En mengde konkurrenter

Nylig lanserte også Fiat en ny Tipo og er dermed tilbake i en klasse de hadde desertert noen år. I Norge er selvsagt Toyota store med Auris, mens Mazda hadde fortjent å selge mer av sin utmerkede Mazda 3 - og Honda av sin Civic.

Og koreanerne? De står på og er outsidere som tilbyr litt ulike alternativer - Kia med sin spenstig designede cee'd, og Hyundai, som nå altså kommer igjen med en tredje generasjon i30.

Moderat designet

Den har dimensjoner som er typiske for biler i kompaktklassen: Lengden er 434 centimeter, bredden 180 og høyden 145, mens akselavstanden er 265 centimeter. Bagasjerommet er relativt romslige 395 liter, som kan økes til 1300 liter med baksetene nedfelt.

KLASSISK: Moderne og nøktern - det er ikke mye kontroversielt ved i30-designen. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Det første vi legger merke til er at bilen er designmessig betydelig nedtonet i forhold til forgjengeren, som vakte en del oppsikt da den ble lansert. Ja, bilen er nesten overraskende nøktern og tilbakeholden i linjeføringen - noen ville si kjedelig.

Racing-utgave

Kanskje det er med tanke på dette at Hyundai har valgt å stille ut et råskinn av en sportslig versjon som konseptbil på standen sin - den heter RN30 og er utstyrt med en 380-hesters toliters turbomotor og firehjulsdrift. Dette er en forløper for en kommende sports-serie fra Hyundais høy-ytelsesprogram ved navn "N".

SPINNVILL VARIASJON: Når N-programmet lanseres, altså de sportslige modellene til Hyundai, regner vi med at noen designgrep fra RN30, som vi ser her, vil falle bort. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Bensinmotorer

Mer matnyttig for folk flest: Bilen som blir tilbudt på det norske markedet kommer med to motoriseringer å velge mellom. Den ene er en fire-sylinderet 1,4 turbobensinmotor med 140 hestekrefter og 242 newtonmeter. Den fås med både 7-trinns DCT (dobbelkløtsj) automatgirkasse og manuell 6-trinnskasse. Toppfart er opptil 210 kilometer i timen og 0-100 skal ta 8,9 sekunder (manuell) og 9,2 (automat).

Alternativet er en 1,0 liters tre-sylindret turboladet bensinmotor med 120 hestekrefter og 170 newtonmeter, kombinert med manuell sekstrinnskasse. Toppfart: 190, 0-100: 11,1 sekunder.

SNART I SALG: Nye Hyundai i30 kommer til Norge i første kvartal 2017. Foto: Hyundai Vis mer

Sikkerhet og kommunikasjon

Hyundai lover at nykommeren er høyst aktuell når det gjelder assistanse som skal gjøre bilen konkurransedyktig på sikkerhet. Det inkluderer adaptiv fartsholder, kollisjonsvarsling med autobrems, blindsonevarsling, fartsskiltlesing, varsel for kryssende trafikk ved rygging og automatisk nedblending av fjernlys.

i30 utstyres selvsagt med tidsriktige oppkoblingsmuligheter via en infotainmentsentral med 8-tommers skjerm med integrert kamera, Bluetooth og TomTom Live navigasjon. Det er mulighet for trådløs lading av mobilen og smarttelefon kan kobles opp med Apple CarPlay eller Android Auto.

Importøren opplyser at serieproduksjonen starter i slutten av året og at bilen vil bli tilgjengelig i Norge i første kvartal 2017.

Les også:

STRENGT OPPSYN: Mer moderat, men fortsatt markant frontdesign. Foto: Hyundai Vis mer