Helt ny Discovery

15 år er det siden dagens generasjon Land Rover Discovery ble lansert.

Helt ny Discovery

  1. Store bilder!


Det er over to ganger normal livslengde for en bilmodell, og alderen tynget Discovery i ett marked med betydelig flere konkurrenter enn i 1989. Discovery var den gang ment som et rimelig alternativ til Range Rover, og lånte mye av delene fra storebror.

I dag er det omvendt, den nye plattformen Discovery 3 er bygget på vil antakeligvis bli brukt som plattform for neste bil med Range Rover i navnet. Nye Discovery er ikke bygget på ramme, det er vanskelig å få til de kjøreegenskapene på vei kundene forventer med en slik konstruksjon. Den skal likevel være stiv nok til å klare seg i terrenget.

Kontrollerbar elektronikk

Det er ett naturlig steg fremover Land Rover tar med sitt ”Terrain Respons”-system. Elektronikken er elsket og hatet i terrengbiler, og oftest er problemet at de som har finstilt systemer som motorstyring, girkassestyring, luftfjæring, elektronisk stabilitetssystem og antispinn ikke har sett for seg alle mulige og umulige situasjoner kundene kan ende opp i. Med Terrain Respons er makten over elektronikken delvis tilbake hos bilføreren. Systemet er bygget opp rundt forskjellig programmer for forskjellige forhold, og det er opp til bilføreren å velge den innstillingen som passer best med de utfordringene hun eller han står overfor.

En dreiebryter ved girspaken gir føreren fem innstillingsvalg – to for vei, og tre for terreng. Innstillingene for vei er enten vanlig kjøring eller kjøring på snø/grus. Terrenginnstillingene består i gjørme, sand eller steinete terreng. Disse fem forskjellige kjøreforholdene krever forskjellig innstilling de elektroniske hjelperne, og dette grepet fra Land Rover gjør det lettere for de fleste å takle vanskelige forhold.

Tripp trapp

Den karakteristiske knekken i taket henger fortsatt med. I Discovery 3 er det plass til inntil syv personer i tre seterader, og takformen har gjort det mulig å lage ett tripp-trapp-system der setene bakover er litt høyere enn setet foran. På den måten er alle sikret bedre utsikt.

En annen fordel for de som oppholder seg i rad to og bakover er store vindusflater. Barn som ser ut er blidere og tåler lengre turer en barn som ser rett i innerdøren.

Jaguar under panseret

Jaguars 4,2-liters V8 har fått økt volum, og den 4,4-literen som blir å finne under panseret på Discovery 3 skal ha bedre dreiemoment på lavere turtall. Det er viktig for terrengkjøringen. Andre modifiseringer er gjennomført for at motoren skal tåle røffere forhold, blant annet er den gjort mer robust mot støv og vann – og den skal kunne jobbe godt selv om bilen opererer i bratte bakker.

Mest spennende for det norske markedet er en 2,7-liters V6 dieselmotor. Denne motoren er både sprekere og sterkere enn 2,5-literen i dagens utgave, den er også råere enn 3-literen som sitter i storebror Range Rover. En sekstrinns manuell girkasse er standard, men det er mulig å bestille bilen med en ny sekstrinns automatgirkasse. Sistenevnte er standard på bensinmotorene.


Den siste motoren i pressemeldingen er litt mystisk. Det er en 4-liter V6 som kun skal selges i utvalgte markeder. Antakelig er det en Ford-motor beregnet for det amerikanske markedet.

Land Rover Discovery 3 dukker opp i Norge til høsten.

Store bilder finner du her.

Her finner du mer Land Rover-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder