Bridgestone har funnet en ny måte å konstruere dekk på.
Bridgestone har funnet en ny måte å konstruere dekk på. Vis mer

Helt ny dekkteknologi

Bridgestone mener å ha funnet opp hjulet på nytt.

i Tokyo: Et dekk kan ikke vare evig, selv om dekkprodusentene har metoder på lur. Nå er det Bridgestone som melder at de forsker på en ny type dekk. Å punktere skal snart høre fortiden til, for de fleste dekkleverandørene forsker nå på punkteringsfrie, ja til og med selvreparerende dekk.

Bridgestone lanserer denne uken sin versjon av samme tema, under Tokyo Motor Show, der DinSide er til stede.

LES TEST AV ÅRETS VINTERDEKK 2011

Erstatter luften

Det som i stor grad er nytt med Bridgestone sitt nye dekk er at det ikke baserer seg på luften i dekket på samme måte som dagens dekk gjør. Her er det satt inn bærende struktur i form av en slags eiker i termoplast mellom innerste og ytterste bane på dekket. Dette betyr at dekket ikke har samme form som før, men er et fullstendig lukket kammer, også når det ikke sitter på felgen.

Se dekket reparere seg selv

Mangel på råvarer

En av grunnene til at Bridgestone velger denne løsningen stammer fra råvaremangel på gummi. Et dekk vil i fremtiden bestå av mer eller mindre syntestiske materialer, og her har altså Bridgestone brukt termoplast i den delen av dekket som ikke er i kontakt med veibanen.

Spørsmålet er hvordan de har håndtert utfrodringene med vekt, for luft er som kjent lettere enn plast.

Pristest av vinterdekk 2011

Fiks eller ferdig?

Også Michelin forsker på bedre punkteringsfrie løsninger. Det er ikke lenge siden vi fikk demonstrert selvreparerende dekk fra den kanten, en teknologi som i høyeste grad var imponerende. Løsningen er et slags materiale som leger seg selv etter at fremmedlegemet dras ut av dekket. Det fine med denne løsningen er at det ikke gjør noen innvirkning på egenskapene, og et dekk kan reparere seg selv nær uendelig antall ganger.

Èn ting du aldri må glemme

Flere løsninger

Continental jobber med en annen teknologi, ContiSeal, som baserer seg på et selvreparerende lag på innsiden av dekkbanen. Denne løsningen er ikke å anse som en fullverdig reparasjon av dekket, og kan dermed heller sammenlignes mer med et punkteringsfritt dekk, som deretter må inn til reparasjon.

En annen utfordring med ContiSeal er at massen som er der for å fikse problemet også kan bidra til ubalanse i hjulene.

Her er svaret: Derfor er bildekk svarte

Ukjente ytelser

Foreløpig skal vi ikke si noe om hvordan Bridgestone sin løsning er å kjøre med, og vi kjenner foreløpig heller ikke til dets svakheter. De fleste slike løsninger har som regel en ulempe, i tillegg til alle fordelene, om ikke annet så pris.

Interessant er det også å se at dekkbransjen er inne i en slags revolusjon med tanke på teknologi. I fremtiden, om mange år, vil trafikktettheten ha doblet seg. I og med at vi allerede nå begynner å få råvaresvikt, så er det godt å vite at teknologien går videre.

Dette er også et dekk:Michelin til månen