Over 370 kilometer i timen klarer denne luksusbilen med det velklingende navnet Brabus Rocket 800 (tallet står for antall hestekrefter, ja). Foto: Fred Magne Skillebæk
Over 370 kilometer i timen klarer denne luksusbilen med det velklingende navnet Brabus Rocket 800 (tallet står for antall hestekrefter, ja). Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

Helt ny CLS Rocket fra Brabus

FRANKFURT (DinSide Motor): Bilprodusenten som lager noen av de raskeste sedaner og kabrioleter i verden har gjort det igjen.

Det hele startet i 1996 da Brabus trimmet datidens (i utgangspunktet ikke-eksisterende) Mercedes E-klasse med V12-motor så til de grader at den satte fartsrekord med svimlende 330 kilometer i timen. Vi oppdaget CLS ”Rocket” – ja, den politisk ukorrekte ”raketten” -, ti år senere. Den var basert på forrige generasjon CLS. Her kan du lese det vi skrev om den i januar 2006

Mindre enn et år senere fikk vi se den som tidenes heftigste politibil, utstilt på Essen Motorshow.

Ny generasjon

Men nå er første generasjon Brabus Rocket historie og her er annen generasjon. Den er selvsagt basert på den nye CLS-modellen som kom ifjor og som fortsatt er en luksussedan som karakteriseres ved sin kupé-lignende fasong. Vi liker den nye bedre; forgjengeren lignet litt for mye på en banan på hjul (sett fra enkelte vinkler), etter vår smak.

Syvtrinns automat

Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Over 370 kilometer i timen klarer denne luksusbilen med det velklingende navnet Brabus Rocket 800 (tallet står for antall hestekrefter, ja). Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk

Hovedrollen er det motoren som har, med god assistanse av den nye syvtrinns "quick shift"-automaten. Det er første gang Brabus greier å håndtere det voldsomme dreiemomentet fra motoren med noe annet enn den eldre, men gjennomsolide, femtrinnsautomaten.


V12 biturbo

V12-motoren er den samme vi nylig omtalte i forbindelse med at den er å finne i verdens raskeste kabriolet. V12-motoren er hentet fra Mercedes S 600. Den har fått sitt slagvolum økt fra 5,5 til 6,3 liter. Den er utstyrt med en spesialutviklet veivaksel som gir mer slaglengde og mer dreiemoment. Stempler, inntak, utslipp, og kamaksel er også selvsagt modifisert. Brabus' eget biturbo-system er oppgradert. Det dreier seg om to spesialutviklede utslippsmanifolder utstyrt med hver sin turbolader. Fire vann-til-luft ladeluftkjølere kompletterer oppskriften. Brabus forsikrer om at tilpasningen til motorromet i CLS-en ikke var en enkel affære og at mye måtte bygges om der nede.

Les også: Brabus iBusiness 2.0 - svimlende raskt kontor!

Kanon-ytelser

Motoren kan produsere opptil 800 hestekrefter og et dreiemoment på 1.420 newtonmeter. Sistnevnte må, som tidligere, begrenses elektronisk til 1.100 newtonmeter, som er det maksimale girkassen kan tåle innenfor Brabus' krav til driftssikkerhet.

Og resultatet? Mer enn godkjent. Bilen akselererer fra 0 til 100 på 3,7 sekunder (forgjengeren, Rocket 730: 4 sekunder), fra 0 til 200 på 9,8 sekunder (10,5) og fra 0 til 300 på 23,8 sekunder (29,5). Det er altså først når den virkelig kommer opp i fart at nykommeren er påtagelig raskere.

Vår video fra Frankfurt:



Mindre skitten

Om ikke ytelsene er så voldsomt mye bedre enn før opp til over 200, er Brabus’ prestasjon allikevel totalt sett enda mer imponerende. Nye Rocket måtte nemlig denne gangen oppfylle utslippskravene for normen Euro V, som er mye strengere enn Euro IV, som gjalt for forgjengeren. Her har også motorens styringsenhet måttet finprogrammeres for optimalt forhold mellom utslipp og ytelser. Normforbruket er for øvrig 1,57 liter per mil ved blandet kjøring, og etter tre kilometers pen kjøring har bilen tross alt sluppet ut over en kilo CO2. Utslippet er oppgitt til 372 gram per kilometer. Det er allikevel en god del bedre enn før…

Som vanlig hos Brabus produseres bilene på bestilling. Regn med å måtte legge 429.000 euro på bordet for å skaffe deg et eksemplar som – bare for innkjøpet – vil ha kostet deg godt over fem millioner kroner når du har den på norske skilter.

Produktbilder: