Vis mer

Helt ny Cayenne GTS

Den giftgrønne fargen lyver - delvis. Ser man nøye etter, er ikke dette kledelig miljøgrønt...

Ny Cayenne. Vel, ikke ny modell da, men en ny GTS, den hittil manglende versjonen i Cayenne-rekken som ble minneverdig lansert i april 2010. Minneverdig fordi det var da askeskyen herjet over Europa og vi ble nødt til å kjøre nonstop fra Oslo til Leipzig i... nettopp, en Cayenne GTS (men av forrige generasjon), for å få prøvekjørt nykommeren før de fleste andre.

Splitter ny GTS

Det er derfor med glede vi ser at også GTS-versjonen kommer i fullstendig fornyet utgave. Vi husker nemlig plassen i baksetet på forgjengeren som noe trang for langturer, og vet at denne er forbedret i nykommeren.

Men ikke bare det. Det dreier seg her om en fullt ut ny og bedre Cayenne GTS.

Les vår test av forrige generasjon GTS her!

Frir til entusiaster

Det kan i utgangspunktet se ut som om GTS bare har som funksjon å fylle tomrommet mellom Cayenne S (4.8 V8/400 hk) og Cayenne Turbo (4.8 V8 turbo/500 hk), men Porsche forsikrer oss om at det ikke er tilfellet. GTS er nemlig den versjonen som har som misjon å gjøre den store, tunge og for å være ærlig noe klumpete SUV-en, så sportslig som mulig. Bilen som har størst sjanse til å gjenforenes med furtende Porsche-purister som synes Cayenne som SUV strider mot alt Porsche, sportsbilmerket, står for.

Også luksussedanen Panamera kommer i en GTS-utgave.


Sportslig fremfor alt

Uansett versjon, la det være sagt, er ingen - selv ikke BMW med sin imponerende X5, i nærheten av å gjøre en SUV så sportslig som det Porsche presterer. Og GTS skal altså være den beste. Den skal ha sin egen karakter og appelere til den smale kundegruppen som vil ha sportsbil, men ønsker å kombinere den med SUV-ens egenskaper når det gjelder. Og da duger ikke en 911 - om man så måtte forsøke å bygge den om til fordums Safari Rally-standard.

OK, hva har så Porsche gjort med denne GTS-en som gjør den så spesiell?

Lavere, stivere, mer dynamisk

Jo, de har stivet opp chassiet i forhold til Cayenne S. De har senket den med såpass som 2,4 centimeter. Og de har gitt den fronten til mektige Cayenne Turbo. Motoren, den selvpustende versjonen av 4,8-liters V8-maskinen, er skremt opp i 420 hestekrefter. Og uten at vi får vite så mye om hvordan, fastslår Porsche at kraftutviklingen foregår på en mer dynamisk måte. Tallene som oppgis er 0 til 100 på 5,7 sekunder - slett ikke verst - og en toppfart på 261 kilometer i timen. Normalforbruket skal ligge på 1,07 liter per mil.

Giftgrønn - en selvmotsigelse?

Grønn i overført betydning kan man derfor ikke kalle den, uansett hvor grønn de har lakkert den. Vi går for øvrig ut at man kan velge den i en annen farge enn den etter vår mening gyselige varianten på disse bildene.

Som standard kommer GTS med dobbeltvinge-spoiler på taket bak. I interiøret er skinn/alcantara standard, likeså sportsseter med mulighet for å velge åtte ulike instillinger.

Nye Porsche Cayenne GTS kommer på markedet i juli. I Tyskland vil prisen starte på cirka 700.000 kroner - inklusive avgiftene de må betale der. Norgeslansering og -priser vil vi komme tilbake til.

Video: