Det er ikke vanskelig å se at X3 er en BMW Foto: BMW
Det er ikke vanskelig å se at X3 er en BMW Foto: BMWVis mer

Helt ny BMW X3 offisiell

Splitter nye BMW X3 avdukes nå helt. Her får du bilder og data.

BMW begynner etter hvert å få ganske mange SUVer med X1, X3, X5 og X6. Blant de tre første er ikke avstanden veldig stor mellom de ulike nivåene og nye X3 får en utfordrende jobb med å posisjonere seg mellom lillebror X1 og storebror X5.

Størrelsesmessig ligger man i alle fall midt i mellom. Med sine 465 centimeter i lengden er den 20 centimeter lengre enn X1 og like mye kortere enn X5. Sammenlignet med forgjengeren har X3 vokst 8 centimeter.

Gjenkjennelig

Designmessig er det sannelig ikke godt å si hvilken av søsknene den ligner mest på, men den er i alle fall en god blanding med mange kjente BMW-elementer. Nytt, men likevel gjenkjennelig. Også innvendig er dette typisk BMW, men man har nok jobbet godt for at nye X3 skal få bedre mottakelse når det gjelder kvalitetsfølelse i interiøret. Nye BMW X3 blir for øvrig ikke lenger produsert ved Magna Steyr-fabrikken i Østerrike, men i Spartanburg, Syd-Karolina i USA.

Dieselmotor

To motorer blir tilgjengelige helt fra starten. Den mest aktuelle varianten her i Norge blir xDrive20d med en 2,0-liter på 184 hestekrefter og 380 newtonmeter. Denne blir nok som vanlig trimmet ned til 163 hestekrefter i Norge. For den originale varianten skal 0-100 kilometer i timen gå på 8,5 sekunder.

En manuell sekstrinnskasse er standard, men en åttetrinns automatkasse er tilgjengelig som ekstrautstyr.

Klasseledende på CO2-utslipp

Forbruket er det samme uansett hvilken girkasse du velger, 0,56 liter. CO2-utslippet på 147 gram er imidlertid to gram lavere enn med manuell girkasse. Dette er imponerende tall og klart best i klassen.

The new BMW X3 (07/2010) Foto: eb.andriuolo
The new BMW X3 (07/2010) Foto: eb.andriuolo
The new BMW X3 (07/2010) Foto: eb.andriuolo
The new BMW X3 (07/2010) Foto: eb.andriuolo
The new BMW X3 (07/2010) Foto: eb.andriuolo
Foto: BMW
The new BMW X3 (07/2010) Foto: eb.andriuolo
Foto: BMW
The new BMW X3 (07/2010) Foto: eb.andriuolo
The new BMW X3 (07/2010) Foto: eb.andriuolo
The new BMW X3 (07/2010) Foto: eb.andriuolo
The new BMW X3 (07/2010) Foto: eb.andriuolo
The new BMW X3 (07/2010) Foto: eb.andriuolo
The new BMW X3 (07/2010) Foto: eb.andriuolo
Det er ikke vanskelig å se at X3 er en BMW Foto: BMW
The new BMW X3 (07/2010) Foto: eb.andriuolo
The new BMW X3 (07/2010) Foto: eb.andriuolo
The new BMW X3 (07/2010) Foto: eb.andriuolo



Stor bensinmotor

Det andre motoralternativet blir nok mest av akademisk interesse for de fleste av oss her i Norge. XDrive35i har en 3,0-liters bensinturbo på 306 hestekrefter og 400 newtonmeter. Denne klarer 0-100 kilometer i timen på sterke 5,7 sekunder og har åttetrinnsautomaten som standard. Forbruket for denne er naturligvis en del høyere. 0,88 liter per mil og 204 gram CO2 ligger xDrive35i på.

Understell og firehjulsdrift

X3 blir tilgjengelig med aktivt understell med støtdempere som sammen med gass- og motorrespons, styrefølelse, ESP og eventuell automatkasse lar seg styre i tre innstillinger. Normal, Sport og Sport+ burde dekke de fleste behov.

Firehjulsdriften kan forandre kraftfordelingen mellom akselene etter behov og i svinger sendes eksempelvis mer krefter til bakhjulene.

Pris

Prisene er ikke offentliggjort, men vi vil forsiktig anta at xDrive20d kommer til å starte på omtrent samme pris som dagens X3 med tilsvarende motor som ligger på drøyt 520.000 kroner. Bensinvarianten vil nok fort havne på rundt millionen, men her er det litt vanskeligere å gjette seg frem ettersom denne motoren ikke finnes i nåværende X3.

Flere valgmuligheter

Flere motorer blir nok også tilgjengelig ikke alt for lenge etter lanseringen. Det er ikke umulig at en litt svakere og billigere dieselmotor blir blant disse, som er tilfellet med utgående X3. Vi regner likevel med at de aller fleste kommer til å velge xDrive20d.

Kommer i høst

BMW X3 ligger an til å bli BMWs attraksjon nummer én på Paris-utstillingen i oktober. Hit til Norge skal den komme innen utgangen av året.