Foto: Automedia
Foto: AutomediaVis mer

Helt ny 911 på vintertest

Det virker som om Porsche ikke lenger tar seg bryet med kamuflere protypene på 911. De ser jo nesten like ut hver gang uansett.

Helt like er de jo ikke, men første generasjon 911 som ble vist i 1963, har i all hovedsak de samme linjene som nå. Den mildt sagt lite gunstige motorplasseringen har også fulgt bilen i alle år. I 1974 viste Porsche den første turbo-versjonen av 911 som med 260 hestekrefter var en voldsom bil på den tiden.

Den siste 911-en vi har kjørt er en oppgradert 911 Turbo med 3,8-liters motor og 500 hestekrefter.

Hva er dette?

Det florerer med teorier om hvilken versjon av 911 som testes på bildene. Modellkjennemerkene på bilen på bildene er ikke helt konsistente. Fronten kommer fra Turbo. Den har luftinntak og tåkelysplassering som en 911 Turbo har i dag. Borete bremseskiver foran og bak finnes derimot på modeller uten turbo også.

Det som styrker teorien om at dette ikke er en turbo, er luftinntakene på bakskjermene, de er tildekket med gjennomsiktig plast. Ellers ser bilen svært lik ut som dagens. Glasset på baklysene er forskjellig fra dagens og sidespeilene, som nå sitter i hjørnet på sidevinduet foran, er nå festet på døra.

Uansett er det mulig at dette er utviklingen av modell 998, som da erstatter dagens 997, og at den kommer i 2011 er nok rimelig sikkert.

Dagens 997 kom i 2004, og det er ikke direkte unormalt at tyskerne kjører 7-års sykluser på bilene sine.

Foto: Automedia
Foto: Automedia
Foto: Automedia
Foto: Automedia
Foto: Automedia