Vis mer

Helt elektrisk

Unik Porsche for unike mennesker.

Finnes det miljøbevisste Porsche-eiere? Eller er de bare dekadente motorister som har tenkt å kjøre Carreraen inn i undergangen på sjette gir, fordi hvis en ikke kan kjøre Porsche kan det bare være det samme med alt? Vi velger å tro det siste, i det minste fram til vi mottar anonyme trusler fra porschister som tvinger oss til å forandre mening.

Denne Porschen løser uansett deler av problemet. Den er miljøbevisst enten eieren vil eller ikke.

Hva?!

Det er de tyske Porsche-tunerne og redesignerne hos RUF Automobile som har kastet ut den tradisjonelle bensinmotoren, og erstattet den med - hold deg fast - batterier.

Riktig - dette er den første batteridrevne Porschen noensinne.

Sjekk bildespesialen nederst i saken!

Ved hjelp av så mange som 96 litium-ion-batterier fra den amerikanske batteriprodusenten Calmotors, har RUF klart å få 911-modellen på bildet over til å yte 204 hestekrefter. Det betyr en sprinthastighet fra 0 til 100 på mindre enn sju sekunder - imponerende, men på langt nær så imponerende som Tesla.

Svintung

Både fronten og bagasjerommet er stappet fulle av batterier, som samlet veier hele 550 kilo. Det utgjør nesten en fjerdedel av totalvekta på 1910 kilo, godt i overkant av de rundt 1400 kiloene en vanlig 911 veier.

Bilens rekkevidde på en ladning oppgis til mellom 25 og 32 mil, avhengig av hvor drøyt du kjører. Full oppladning etter full utladning tar 10 timer.

Vi kan tenke oss at mange Porsche-entusiaster vrir seg i stolen når de leser om en elektrisk 911, mens en velkjent Porsche-skeptiker som Jeremy Clarkson helt sikkert mottar nyheten med glede - simpelthen fordi det gir den tyske bilprodusenten et skudd for, eh, baugen.

Hva mener du?