Hele prøvekjøringen

Den er tegnet av italienske Giugaro, teknikken er fra tyske Volkswagen og den er sammensatt i Spania. Er Seat Ibiza en multinasjonal bastard med sydeuropeisk lynne - eller er den bare en Volkswagen med et litt uvanlig design?

Pluss og minus
Dette elementet er dessverre fjernet.


Å sette seg bak rattet i en Seat Ibiza er som å sette seg bak rattet i en hvilken som helst Volkswagen Polo. Instrumentene er de samme, bryterne kjenner vi igjen og setene har vi sittet i før. Det blir nesten som å spise den samme godteposen om igjen.

Derfor kan man heller ikke klage på verken oversikt eller bryternes plassering. Men man kan klage på fargevalget, for mens spanierne er fyrrige, er tyskerne konservative - og når det gjaldt fargevalget i interiøret vant tyskerne en overlegen seier.

Når oksen sparker

Men det spanske temperamentet skremmer raskt vekk de gråstripede dressene med perfekt press. For ute på veien er lille Ibiza fyrrig som en okse på en tyrefekterarena, og vi ble overrasket over hva som egentlig bor i den lille 1,4-literen som har fått plass under panseret.

Selv på veier med Norges høyeste tillatte hastighet, trenger du bare å krølle stortåa før bilen bykser fremover. Dette til tross for at den lille metallklumpen med fire sylindre ikke greier å lire av seg mer enn 60 hestekrefter. Ett tall som definitivt ikke skulle tilsi at denne bilen har noen ytelser å skryte av, men det har den.

Derfor blir Ibiza en frisk bybil, som også vekker litt oppmerksomhet med sitt friske utvendige design.

Trivselen stiger

Selv om Ibiza er en liten bil, trives den godt også utenfor bygrensene - og finner du frem til en litt svingete vei garanterer vi at også du kommer til å trives. Kjøreegenskapene er rimelig forutsigbare, men man skal være litt varsom med å slippe gassen midt i en sving. Da kan du oppleve at bakenden slipper nokså fort – spesielt dersom det er glatt på veien.

Liker ikke å snurre

Ute på bedre veier, og rettere veier, gjør heller ikke Ibizaen skam på noen. Den er retningstabil, har en komfortabel fjæring over lange ujevnheter og støynivået er ikke egnet til å gi hodepine. På mindre veier, hvor man bruker en større del av turtallsregisteret, og hvor dekket ikke er så bra, faller imidlertid Seaten litt igjennom.

Motoren høres anstrengt ut når turtallet øker, og dekkenes romling høres godt over det røffe dekket. Fjæringskomforten over små og skarpe ujevnheter er ikke like komfortabelt som over de lange, men det er fortsatt et godt stykke igjen til man irriterer seg over at det er ukomfortabelt.

Småvokst

Noen særlig stor bil er Ibizaen ikke. Karosserimålene plasserer den midt mellom Volkswagen Polo og Golf. Derfor er ikke Seat noen utpreget familiebil, å stue fire voksne, feriebagasje og gjerne en hund inn i det lekre karosseriet blir liksom litt i meste laget, men har ungene flyttet ut - eller kanskje ikke kommet til verden enda - løser Ibizaen de flestes transportbehov med plass til overs.

En annen grunn til at man ikke stuer en haug med folk i baksetet er at det rett og slett er ukomfortabelt. Seteryggen er alt for bratt, og lårstøtte eksisterer ikke. Foran er det bedre; god kjørestilling, komfortable seter og bra med plass.

Det klinger i mynt

Seat Ibiza er en morsom småbil som skiller seg litt ut fra mengden. Den har kvaliteten fra Volkswagen, og temperamentet fra Spania. De praktiske velger modellen med fem dører, mens de som liker å skille seg litt ut kjøper Ibiza med tre dører.

Uansett, for dine 140.300 kroner får du en velkjørende bil, med stor underholdningsverdi, selv om du nok må regne med at muskelkraft fortsatt gjelder når vinduene skal opp og ned, og speilene justeres.

Beklager – dette elementet er ikke lenger tilgjengelig.
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Hele prøvekjøringen

    Plass: Brukbar plass foran og i baksetet, men tre voksne blir i overkant. Bagasjerommet er dypt, det sørger for at volumet øker - og at du må løfte høyt for å få varene eller bagasjen ut.
    Drivlinje: Frisk 1,4-liters motor. Presis og lettsjaltet gearkasse.
    Pris og utstyr: For en fem-dørs Ibiza forlanger forhandleren 140.300 kroner, da får du minimalt med utstyr. Blokkeringsfrie bremser burde vært standard.
    På veien: Komfortabel, nøytrale kjøreegenskaper. Morsom.
    I byen: Lettkjørt, og oversiktlig.