Foto: Subaru
Foto: SubaruVis mer

Heisann, Subaru!

Imprezaen Subaru har stilt ut i Los Angeles lover godt for merkets kommende design.

Dagens Subaru Impreza fører en diskré karrière og er ikke lenger, i motsetning til forgjengeren, hjulpet av statusen forbundet med rally-talentet og tidligere verdensmester Petter Solberg. Den hadde for så vidt fortjent bedre, for det er en bra bil på mange måter.

Les vår test av den imponerende dieselversjonen her.

Dessuten er den ikke nødvendigvis så dyr som mange tror lenger heller - det er kommet nye og rimelige, men fortsatt spreke, versjoner på markedet. Les om dem her.

Vår umiddelbare reaksjon da vi fikk se den nye Imprezaen: Dette var spenstig!

Sprek design

At designen skal vekke oppsikt er da også meningen. Onde tunger hinter for øvrig om at Subaru omsider har skaffet seg en... designer! Uansett: Om dette er forløperen til neste generasjon Impreza er vi imidlertid ikke sikre på. Til det er pressemeldingen fra Subaru, i forbindelse med avdukingen i Los Angeles av det som går under navnet Subaru Impreza Design Concept, i vageste laget. Der kan man blant annet lese at bilen er bygget for å "formidle Subarus mulige fremtidige designelementer".

Men denne bilen begrenser seg ikke til det, helt klart. Det var selveste Ikuo Mori som avduket den nyskapende Imprezaen. Mori er president for Fuji Heavy Industries Ltd, et av Japans store konglomerater og moderselskapet til bilprodusenten Subaru.

Foto: Subaru
Foto: Subaru
Foto: Subaru
Foto: Subaru
Foto: Subaru
Foto: Subaru
Foto: Subaru
Foto: Subaru
Foto: Subaru
Foto: Subaru
Foto: Subaru
Foto: Subaru
Foto: Subaru
Foto: Subaru
Foto: Subaru


Fremtidsrettet

Designen er uvant i Subaru-sammenheng og kan heller ikke sies å være noen kopi av noe som helst, selv om profilen bringer noen hint av Mazda 6 hva angår den generelle linjeføringen og de markante hjulbuene, særlig i fronten. Sedaner med kupé-aktig stuk er på moten og det elementet finner vi her. Lyktene kan minne om rovfugl-øyne og fuglemotivet understrekes med vingene i grillen. Interiøret er noe for seg selv og futuristisk selv til å være 2010 med berøringsfølsomt instrumentpanel for betjening av all informasjon og underholdning. Fargeskjemaet generelt er inspirert av edelmetallet platina i forkjellige avskygninger.

Klassisk Subaru-bokser

HVA MED DEG?

Synes du neste Impreza burde få denne designen? (Avsluttet)
Ja(93%) 870
Nei(5%) 48
Vet ikke(2%) 15
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Når det kommer til motor blir det straks mer prosaisk. Det dreier seg om Subarus velkjente toliters bensindrevne boksermotor i selvpustende utgave. (Forester er per i dag utstyrt med en 2,5-liters variant av denne motoren). Vi snakker altså her verken om elmotor eller om hybrid. I Impreza Design Concept jobber bensinmotoren for øvrig sammen med en girkasse av den kontinuerlig variable typen (CVT), som hos Subaru heter Lineartronic.

For vår del krysser vi fingrene for at neste generasjon Impreza får en design inspirert av denne. Hva med deg? Avgi din stemme i boksen til høyre!

Se teaservideo: