<i>Klar til å erobre Autobahn</i>: Splitternye Audi S8 (bildet) er flaggskipet i den nye S-rekken. Den byr på hele 520 hestekrefter og et dreiemoment på 650 newtonmeter. Den veier to tonn, men akselererer som en Porsche 911 - 0-100 går unna på 4,2 sekunder! Foto: Audi
Klar til å erobre Autobahn: Splitternye Audi S8 (bildet) er flaggskipet i den nye S-rekken. Den byr på hele 520 hestekrefter og et dreiemoment på 650 newtonmeter. Den veier to tonn, men akselererer som en Porsche 911 - 0-100 går unna på 4,2 sekunder! Foto: AudiVis mer

Heftig nytt fra Audi

I Frankfurt om to uker kommer Audi til å vise hele fire helt nye S-modeller.

Audi kaller sine S-modeller "sportsbiler for daglig bruk". Nå kommer det fire nye av dem på én gang: S6 sedan, S6 Avant (stasjonsvogn), S7 (den store kombikupéen) og flaggskipet, luksussportsbilen S8. Audi beskriver dem som preget av diskré eleganse og atletisk karakter, og vi er enige i at det er nettopp det som kjennetegner de tre nye S modellene.

Splitterny V8

Felles for alle de nye "essene" er at de er utstyrt med en nyutviklet V8 bensinmotor med twin-turbo. Den nye motoren har betegnelsen 4.0 TFSI og kan skilte med både enda bedre ytelser og redusert forbruk. Dette er i tråd med Audis downsizing- strategi og i henhold til det konkurrentene praktiserer for tiden. Audi oppgir at forbruket er redusert med opp til 25 prosent sammenlignet med tidligere modeller.

To turboladere

Den nye V8-motoren er med andre ord nok et eksempel på at downsizing ikke er ensbetydende med effektreduksjon. Motoren yter opp til 520 hestekrefter i nye S8. De to turboene sørger også for at kreftene er tilgjengelig over et bredt turtallsområde. Den kraftige motoren er videre utstyrt med sylinderstyring (såkalt ”Cylinder on demand”). Når belastningen på motoren er liten, deaktiveres fire av de åtte sylinderne. Dermed minker også drivstofforbruket. De samme fire sylinderne tenner ifølge Audi lynraskt når belastningen på motoren øker, som for eksempel ved akselerasjon.

"Motlyd"

Samtidig som fire av sylinderne deaktiveres, igangsettes den aktive støyreduksjonen (”Actice Noise Cancellation”), noe vi har erfaring med eksempelvis fra siste generasjon Honda Legend. Prinsippet er at små mikrofoner i cockpiten fanger opp bakgrunnsstøyen rundt fører og passasjerer før den når ørene. Den innebygde elektronikken genererer såkalt motfase ved å sende ut sin egen støy med motsatt lydsignatur (invertert frekvens), slik at det som når ørene tilsynelatende er... stillhet. Uavhengig av den aktive støyreduksjonen styres eksosen gjennom en lydaktuator som er tilknyttet eksosanlegget. I lydaktuatoren åpnes og lukkes ulike spjeld i samspill med motorens belastning, dette gir motoren en særegen lyd og klang.

Spesifikk design

De fire nye S-modellene skiller seg som tidligere ut designmessig. Utvendig har bilene en sportsligere spoiler i fronten, platinagrå grill med vertikale kromlister og speilhus i børstet aluminium. I hekken rammer de to ovale eksosrørene på hver side inn den platinagrå diffusoren under støtfangeren. Bremsekallipere med S-logo, et diskré S-emblem på bakluken og V8T-emblet på forskjermene forteller også at dette er helt spesielle modellvarianter.

Interiøret preges av detaljer i aluminium, kontrastsømmer og S-emblemer. Instrumentene har grå ringer med hvite nåler, hvilket også er spesifikt for S-versjonene. Sportseter med innreget S logo og opplyste dørlister er også iøynefallende detaljer.

Modell for modell er de tekniske høydepunktene som følger:

Audi S6 og Audi S6 Avant

Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi



I Audi S6 og Audi S6 Avant yter V8-motoren 420 hk og leverer et dreiemoment på 550 newtonmeter hele veien fra 1.400 til 5.300 omdreininger. Sedanversjonen gjør unna 0-100 km/t på 4,8 sekunder, stasjonsvognen en tidel mer. Det er 0,4 sekunder raskere enn forrige generasjon Audi S6 og Audi S6 Avant. Begge modellene har en regulert toppfart på 250 km/t. Sammenlignet med forrige generasjon Audi S6 og Audi S6 Avant er forbruket redusert med hele 25 prosent. Nye Audi S6 har et drivstofforbruk på 0,97 liter pr. mil ved blandet kjøring.

Vi lot oss nylig imponere av A6 Avant 3.0 TDI biturbo, som faktisk ikke ligger langt bak S6 Avant når det kommer til ytelser. Les om vår prøvekjøring av den her!

Audi’s utstrakte bruk av aluminium gjør også av vekten er redusert sammenlignet med forrige generasjon. Direkte lette kan man likevel ikke si de er; Audi S6 veier 1.895 kg, Audi S6 Avant nesten to tonn - 1.950 kg. 7-trinns S tronic automatgirkasse sørger for kraftoverføringen og bilene er utstyrt med quattro firehjulsdrift.

Adaptiv luftfjæring, Audi drive select - som gir mulighet til å velge oppsett på dempere, styring og gassrespons, 19-tommers aluminiumsfelger, sportsseter i skinn/alcantara, xenon plus med LED-kjørelys og Audi sound system med 10 høyttalere hører med til standardutstyret. Keramiske bremser og sportsdifferensial er tilgjengelig i tillegg, likeledes panoramasoltak.

Her kan du lese vår test av dagens Audi S6.

Audi S7 Sportback

Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi



Audi S7 Sportback er utstyrt med den samme motoren som Audi S6 og Audi S6 Avant. I denne bilen gir twin-turbo-V8-eren en tid fra 0-100 km/t på 4,9 sekunder. Topphastigheten er også i denne elektronisk begrenset til 250 km/t. Drivstofforbruket oppgis til 0,97 liter pr. mil ved blandet kjøring.

Også S7 har 7-trinns S tronic og quattro permanent firehjulsdrift.

Audi S7 Sportback er som S6 utstyrt med blant annet adaptiv luftfjæring, Audi drive select, 19-tommere, sportsseter i skinn/alcantara og xenon plus med LED er bare noe av standardutstyret. Keramiske bremser og sportsdifferensial er og tilgjengelig, så vel som en rekke muligheter innen både interiør, informasjons- og underholdningssystemer og førerassistansesystemer.

Her kan du lese vår test av Audi A7.

Audi S8

Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Klar til å erobre Autobahn: Splitternye Audi S8 (bildet) er flaggskipet i den nye S-rekken. Den byr på hele 520 hestekrefter og et dreiemoment på 650 newtonmeter. Den veier to tonn, men akselererer som en Porsche 911 - 0-100 går unna på 4,2 sekunder! Foto: Audi



Audi S8 er selve flaggskipet blant S-modellene. I nye Audi S8 yter 4.0 TFSI V8 motoren hele 520 hk. Dreiemomentet er på massive 650 newtonmeter mellom 1.700 og 5.500 omdreininger. Audi S8 blir også den raskeste S modellen: 0-100 km/t gjøres unna på 4,2 sekunder. Topphastigheten er, som på de andre versjonene, begrenset til 250 km/t. Til tross for at motoren nå yter 70 hk mer enn i forrige generasjon er forbruket redusert med nærmere 23 prosent. Ved blandet kjøring er forbruket oppgitt til 1,02 liter pr. mil.

Nye Audi S8 leveres med 20-tommers aluminiumsfelger og veier 1.975 kg. Den er utstyrt med 8-trinns tiptronic automatgirkasse - som vi har utmerkede erfaringer med fra tidligere - og selvsagt firehjulsdrift. Adaptiv luftfjæring, egne Audi S8 sportsseter i skinn, LED-hovedlys, MMI navigasjon "pluss" samt isolasjonsglass i rutene er også standard.

Tradisjonen tro har Audi selvfølgelig lange lister med tilgjengelig ekstrautstyr, deriblant lydanlegget Bang & Olufsen Advanced Sound System som, med sine 1.400 watt og 19 høytalere, forvandler bilen til det reneste konserthus på hjul.

Alle de nye S-modellene fra Audi lanseres her våren 2012, men det blir altså mulig å få tatt en forhåndstitt på dem på bilutstillingen i Frankfurt nå i september. Prisene er i skrivende stund ikke klare.