Foto: BMW
Foto: BMWVis mer

Heftig ny BMW M

Betegnelsen BMW M1 var "oppbrukt", så den virkelige, moderne M1 får navne BMW 1-serie M Coupé.

M1 var navnet på den legendariske supersportsbilen BMW brakte på markedet i 1978. Den var inspirert av Paul Bracqs BMW Turbo, den spektakulære konseptbilen med måkevinger fra 1972 og München-OL.

I 2008 skrev vi her om BMWs gjenfødte M1, konseptet M1 Hommage, hvis estetikk ikke gikk hjem hos alle, for å si det mildt.

Kompakt M

Det var på tide at minstemann i BMWs modellrekke, 1-serien, fikk sin M-kroning. Det er nå et faktum, og det er nok til glede for mange som ville tilbake til det kompakte og rått sportslige M-emblemet har stått for siden den første M-modellen kom på markedet. BMW M (hvor M står for Motorsport), er en egen divisjon innen konsernet.

Rask sprinter

BMW 1 Coupe er en mer kompakt bil enn siste generasjon M3 fra 2007, som enkelte synes er blitt en anelse for "komfortabel", på bekostning av det sportslige. (Hva vi syntes om det da vi kjørte den, kan du lese om her). Da den også er lettere (men dog halvannet tonn), greier den seg med en mindre motor for å oppnå bortimot tilsvarende ytelser. 0-100 på 4,9 sekunder tyder på at det er skikkelige sportsbil-ytelser vi har å gjøre med her. 0-200 skal BMW 1-serie Coupe klare på 17,3 sekunder.

Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Konseptet M1 Hommage fra 2008 Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW


Oppgradert biturbomotor

Den bakhjulsdrevne kompakt-kupéen er utstyrt med en mer potent versjon av den allerede utmerkede rekkesekseren med tre liter slagvolum som sitter i 135i. I 1 M-Coupé produserer den 340 hestekrefter og et dreiemoment på 450 newtonmeter hele veien fra 1.500 til 4.500 omdreininger. Det tyder på en fyldigere motorkarakteristikk enn den M3 besitter. En overboost-funksjon gir ytterligere 50 newtonmeter dreiemoment i noen sekunder ved fullt pådrag.

BMW setter sin ære i å være energieffektive om dagen, og det gjelder også den nye "folke-M1". Med 0,94 liter per mil kommer den under literen, hvilket er bra for en slik råtass. CO2-utslippet er oppgitt til 224 gram per kilometer.

M-styling

Ellers er bilen en mer sportslig utgave av 1-kupéen vi kjenner fra før; den er breddet og utstyrt med en del aerodynamiske hjelpemidler som kan studeres i detalj i den omfattende bilderiggen. 19-tommers felger i M-design er selvsagt standard.

Saftig bil - saftig pris. Regn rundt millionen her i landet. (Cirka 450.000 kr i Tyskland)