Hvorfor ikke få riktig informasjone opp i visiret?  Foto: Reevu
Hvorfor ikke få riktig informasjone opp i visiret? Foto: ReevuVis mer

Head-up - eller ikke

Åpentbart trafikksikre løsninger kan bli forbudt på grunn av mulig misbruk.

Bilbransjen har for tiden sterkt fokus på miljø. MC-bransjen på sin side, legger mye arbeid ned i sikkerhet. Den italienske hjelmprodusenten Reevu er intet unntak.

Som i bil

Vi har tidligere sett at de har laget hjelm med et slags display i øvre del av synsfeltet, som igjen er koblet til et kamera i bakkant av hjelmen. Dette for å kunne vise føreren hva som befinner seg i en bred horisont bak hjelmen, og dermed også sykkelen. Nå drømmer de om å ta steget et hakk videre, nemlig ved å lage et tilnærmet head-up display, slik vi kjenner det fra biler, bortsett fra at det her skal vises i visiret.


Vi skrev tidligere i sommer om en tilsvarende løsning.

Utvidet informasjon

Dette displayet skal ikke bare gi et bilde av hva som er bakenfor sykkelen, men også være et hjelpemiddel på lik linje med det vi finner i biler. Det vil med andre ord si at det kan vise speedometer, turteller, varsellamper, instruksjoner fra et navigasjonssystem og lignende. Det er heller ikke utenkelig at det kan gi meldinger fra en telefon, som å vise en sms, e-post eller lignende. Teknologien er det ingen hindere i, men mer hva Reevu velger å vise. Og nettopp dette er kjernen i saken.

Displayet kan vise flere bilder med forskjellig type informasjon, fra navigasjon, hastighet, været, speilbildet, eller annet. Foto: Reevu Vis mer


Som Google

Google har vist frem Google Glass, et sett briller med teknologi basert på samme tanke kan rett og slett være en skjerm for forskjellige slags enheter, eller de kan jobbe alene. Nå er det derimot gått så langt at trafikkmyndighetene i både USA og England har bestemt seg for å se på hvorvidt Google Glass skal være lovlige å bruke under kjøring. De mener det kan være like trafikkfarlig å tekste via Google Glass, som en håndholdt telefon.

Da vil Reevu sin løsning med head-up display antagelig havne under de samme bestemmelsene, og vi kan således se langt etter de fordelene dette ville hatt for trafikksikkerheten.

Se hjelmen som kan krympes

Kan brukes og misbrukes

Det er med slike systemer som med alt annet. Blir de utelukkende brukt til fornuftige og sikre formål, så er alt bra. Ulempen er at disse systemene også kan brukes til ting som ikke nødvendigvis hører hjemme i trafikken. Da slår regelverkene til, og finnes det ikke regelverk fra før, så lages de.

Morsomt, eller bare teit? Sjekk disse hjelmene!

Se video av Google Glass i praskis:

.