Harry eller tøff?: Touareg R line

Volkswagen Touareg kjennetegnes i utgangspunktet ved å være blant de minst brautende premium-SUVene. Det samme kan ikke sies om R line-versjonen, som kommer til sommeren.

Audi har S og RS, BMW har M og Mercedes-Benz har AMG. Målet med Volkswagen Individual er å oppnå noe av det samme som de tyske premium-produsentene har klart ved hjelp av disse betegnelsene - nemlig å tjene penger på kunder som ønsker å skille seg ut fra mengden. Det store antallet europeiske og amerikanske ettermarkedsaktører har nemlig bevist at det er gode penger å tjene på å lage spesialversjoner av eksisterende bilmodeller.

Tre R line-pakker

Volkswagen Individual står blant annet bak Golf R32 og Passat R36. I tillegg tilbys R line-utgaver (ja, de har merkelig nok valgt å kutte ut bindestreken og å bruke liten l) av Golf, Touran, Passat - og Touareg. For Touaregs vedkommende kan kunden velge mellom tre R line-pakker.

Vis mer

Harry eller tøff?: Touareg R line

  1. Store bilder

Hva med deg?

Hva mener du om Touareg R line? (Avsluttet)
Lekker og tøff(69%) 979
Smakløs og harry(21%) 299
Interesserer meg ikke(10%) 141
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.
Vis mer


Grunnpakken, som kun kalles "R line", består av 20-tommers felger, sportsunderstell, skinntrukket ratt, spesielle pedaler og R line-logoer på girspak og dør-innmat.

Neste alternativ er "R line Plus", som i tillegg inkluderer sportsseter i skinn, R line-logoer på de fremre hodestøttene og en del ikke-spesifiserte interiørdetaljer under den merkelige samlebetegnelsen "Engine Spin Dark".

Lite igjen av offroad-preget

Den mest synlige pakken heter imidlertid "R line Exterior". Denne består av en rekke design-elementer i nedre del av bilens karosseri, som i stor grad går på bekostning av bilens offroad-aktige fremtoning.

For det første er den sorte plasten langs kanaler og støtfangerne erstattet med lakkerte flater. I tillegg er nedre del av støtfangerne kraftig modifisert.

Foran er det gjort plass til enda et luftinntak og tåkelyktene har fått markerte innramminger. Bak har det kommet en fiktiv åpning som er nærmest identisk med R line-luftinntaket foran. Støtfangerhjørnene er trukket nærmere bakken og det er laget tydelige utsparringer for ovale eksosrør.

Smakløst og harry eller elegant og tøft? Si din mening i vår uhøytidelige avstemning.

Sport-pakke

R line-pakkene kan leveres på modeller med mer enn fem sylindre (altså ikke på R5-utgaven) og er i utgangspunktet først tilgjengelig til sommeren. Den norske Volkswagen-importøren er imidlertid usikker på om de vil velge å satse på R line-pakkene. For å gjøre forvirringen komplett har nemlig Volkswagen bestemt seg for også å lansere en Sport-utgave av Touareg. Sport-pakken vil koste drøye 10.000 kroner og inkluderer blant annet sideskjørt i bilens farve, ovale enderør og kromlister rundt vinduene. I tillegg skal støtfangerne ha fått et utseende som skiller seg fra de ordinære Touareg-støtfangerne.

Sport fremfor R line?

Slik ser den egentlig ut. Vis mer


Volkswagen-importøren har foreløpig ikke hatt anledning til å ta Sport-utgaven i nærmere øyesyn. Men hvis det viser seg at den designmessig minner mye om R line Exterior, vil importøren sannsynligvis ikke satse på sistnevnte. Det er derfor foreløpig ikke utarbeidet priser for de tre R line-pakkenes vedkommende.

Vi kommer tilbake med bilder av Touareg Sport så snart disse offentliggjøres.

  • Store R line-bilder finner du her.
  • Les om vårt møte med den ansiktsløftede Touareg i Tunisia
  • Her finner du mer Volkswagen-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder