Foto: Mansory
Foto: MansoryVis mer

Harry eller klasse?

Mansory er hypereksklusiv - og stadig mer eklektisk. Nå er også Maserati med i katalogen.

Dette er en Maserati Gran Turismo S. Men ikke hvilken som helst. Her har vi å gjøre med en nyhet som er spesielt interessant for de som følger med de store tuning-husene (oftest tyske), som foredler allerede edle produkter.

Livsstil

I den lille byen Brand, i nærheten av Bayreuth i Tyskland holder Kourosh Mansory til. Han har holdt på i bortimot 25 år med å spesialtilpasse luksusbiler for kundene. Bilen skal tilpasses kundens livsstil - og det stikkes ikke under en stol at bilen etter spesialbehandlingen er blitt temmelig mye dyrere enn den var i original stand.

Harry?

Mansory er en "foredler" av luksusbiler som ofte forbindes med dårlig smak - her i landet vil man karakterisere mye av det som produseres av denne luksusbilspesialisten som harry. Men i Norge regjerer som kjent janteloven...

Mansorys Rolls-tolkning, mars 2010 Foto: Knut Moberg Vis mer


Uansett: Butikken går tydeligvis bra for tiden, for det mangler ikke på midler til å investere i ekstravagante prosjekter. I mars i år var det Rolls-Royce som fikk gjennomgå - for annen gang. Svært få tunere våger seg på det merket og det forteller noe om Mansorys status i miljøene der man kan tillate seg slikt at de har sluppet unna med det.

Foto: Mansory
Foto: Mansory
Foto: Mansory
Foto: Mansory
Slik ser standard-versjonen ut innvendig. Foto: Maserati
Foto: Mansory
Foto: Mansory
Foto: Mansory
Foto: Mansory
Foto: Mansory
Foto: Mansory
Foto: Mansory
Foto: Mansory
Foto: Mansory
Foto: Mansory
Foto: Mansory
Foto: Mansory
Foto: Mansory
Foto: Mansory
Foto: Mansory
Mansorys Rolls-tolkning, mars 2010 Foto: Knut Moberg


Maserati til pers

Hva synes du?

Mansorys Maserati Gran Turismo S er: (Avsluttet)
En vakker bil - rett og slett klasse(53%) 383
Harry - og det er kult(20%) 142
Harry - fysj(15%) 105
Ikke Harry, tvert i mot elegant(13%) 93
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Denne Maseratien er et fullendt produkt i henhold til beste Mansory-tradisjon. Karbonfiberdetaljene er ekte. Den røde lakken med gjentagelser i detaljene er hyper-sofistikert. Interiøret er matchende, spesialsydd og i høyeste kvalitet lær. Bilen har totalt sett fått en mer sportslig profil og er utstyrt med et spesielt progressivt hjuloppheng som senker bilen opptil tre centimeter. Og hjulene er akkurat så heftige som de ser ut: Mansory er verdens første produsent av spesialsmidde eksklusive felger for GranTurismo og dimensjonene er 255/30-20 foran og 305/30-21 bak.

Noe kraftigere

Mansory går ikke Brabus, G-Power, Lumma og andre trimmere i næringen når det gjelder motortrimming - det er fremtoningen som er det essensielle her. Men noe mer krefter tilbys da tross alt, bilen er jo omdesignet for å takle det. Offisielt kommer denne Maserati GranTurismo S med 440 hestekrefter fra V8-motoren som normalt yter 410. Dreiemomentet er 490 newtonmeter, opp fra 450. Det tilbys også en noe mer moderat versjon basert på GranTurismo (uten S) med 405 hk og 460 Nm.

Idet dette går til publikasjon får vi høre at Mansorys neste produkt vil bli en hyper-eksklusiv tunet Mercedes SLS AMG. Følg med!