NULL UTSLIPP? Målsetningen er at alle nye biler i 2025 skal ha null utslipp. Foto: NTB Scanpix
NULL UTSLIPP? Målsetningen er at alle nye biler i 2025 skal ha null utslipp. Foto: NTB ScanpixVis mer

Nullutslipp i 2025:

Har vi det for travelt?

Kommentar: Regjeringens mål er at det i 2025 kun skal selges nullutslippsbiler i Norge. Lar det seg gjøre?

For det holder ikke med et ønske og en drøm. Vi må samtidig forholde oss til den virkelige verden, også den som befinner seg utenfor våre landegrenser.

Og bare for å ha det sagt, med nullutslippsbiler menes elbiler som drives av et batteri eller av hydrogen.

Om dette lar seg gjøre? Signalene er ikke entydige, verken fra forskere eller politikere. Og det er før vi har latt bilbransjen selv få ordet.

Advarsel

Lasse Fridstrøm er forsker hos Transportøkonomisk Institutt, og har tegnet et kart fra nåtid til et eventuelt utslippsfritt bilsalg i 2025. Samtidig har han også satt opp det han mener er de største utfordringene.

Disse har han kalt advarsler:

  • Av fire avgjørende regneeksempler Fridstrøm har tatt med i beregningen ligger faktisk tre av regneeksemplene over på den optimistiske siden. Med andre ord, mye må slå i riktig retning for at eksemplene trer i kraft.
  • Det er ikke utredet hvilke virkemidler som må til for at målsetningen om at kun nullutslippsbiler skal slå til.
  • Realismen i dette er avhengig av bilprodusentene, den tekniske utviklingen, og prisene
  • Et 100 prosent salg av nullutslippsbiler vil ikke være mulig gjennom tvang, som en følge av reguleringer i EØS-avtalen. Den hindrer et forbud mot salg av produkter som er i salg i det øvrige Europa.

Basert på disse punktene er Fridstrøm klar på at det vil være nødvendig med gulrot fremfor pisk, men også nødvendig. Blant de mer effektive gulrøttene nevner Fridstrøm de økonomiske betingelsene gjennom pris som det mest effektive.

Skeptisk: Lasse Fridstrøm har regnet seg frem til veien mot nullutslipp, og mener tre av fire faktorer er på den optimistiske siden. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Er Norge alene?

Foreløpig er Norge alene om å være så ambisiøse at vi tør jobbe for et bilsalg av kun nullutslippsbiler i 2025. Grunnene Fridstrøm legger frem er noen av årsakene til dette.

Det er bare å skule til det øvrige Europa, hvor elbiler per i dag utgjør 0,18 prosent av bilsalget, mot Norges snart 20 prosent.

Estimater og målsetning for det øvrige Europa ligger på rundt 2 prosent nullutslippsbiler i 2025, mot 100 prosent i Norge. Bare her er det noe som skurrer, for 2025 er så nært i tid at det er umulig for bilbransjen å snu seg raskt nok. Utvalget av nullutslippsbiler i 2025 vil fortsatt være svært begrenset.

Som Fridstrøm forteller er vi tross alt avhengig av bilbransjen for å komme i mål så raskt som Norge vil.

Få modeller

Historisk sett har det tatt syv år å utvikle en bil. I dag er heldigvis denne tiden kortet betraktelig, men allerede nå har vi en relativt god oversikt over hva som finnes av elbiler på markedet i 2025.

Eksempelvis skal det finnes fem modeller fra VW, basert på deres MEB-plattform som er utviklet kun for elektriske biler.

Totalt på alle merkene i hele VW-konsernet skal det lanseres 30 full-elektriske modeller innen utløpet av 2025 – 30 av totalt 340 modeller.

Og VW er blant merkene som i 2025 har kommet lengst på nullutslippsbiler.

Gigantenes fravær

Hva med giganter som GM, Toyota, Ford og PSA?

GM er i ferd med å lansere sin første elbil, Chevrolet Bolt - eller Opel Ampera-e som den heter i Europa. Kanskje de vil ha et par modeller til på markedet innen 2025, men dette vil ikke hjelpe oss, ettersom GM nå selger Opel til PSA-gruppen, Peugeot og Citroën.

Og hva med Peugeot og Citroën, som først kommer med sin første ladbare hybrid i 2019? Derfra ligger andre nullutslippsbiler langt ut i det blå.

Toyota har lansert hydrogenbilen Mirai i svært liten skala, og kommer med en til om få år. I den senere tid har Toyota innrømmet at også de må se på batterielektriske biler som et alternativ. Ingen ting er konkretisert utover det.

Ford har sagt de skal hybridifisere før de elektrifiserer – rett og slett fordi det globale markedet foreløpig ikke er klart for noe annet.

Det er lett å si at vi ikke trenger disse gigantene dersom de ikke kan levere det vi ønsker eller trenger, men uten gigantene vil det heller ikke bli bygget volum. Forskning og utvikling vil bli begrenset, og priser vil ikke presses.

At merker som til nå har levert 20-30 modeller skal ned på 2-3 er usannsynlig, og lite forutsigbart for bransjen - en bransje som tilfører milliarder til statskassa hvert år.

Mens vi venter…

2025 høres langt ut i fremtiden. Dette har utløst en ny debatt, for hva skal vi gjøre i mellomtiden?

Noen mener svaret ligger i biodristoff, for debatten rundt biodrivstoff raser over Norge for tiden. Biodrivstoffet skal være løsningen mens vi venter på nullutslippet. Men det produseres dessverre ikke nok biodrivstoff av den rene sorten. I påvente av rent biodrivstoff skal altså løsningen være å fylle skittent biodrivstoff, som er i påvente av nok nullutslippsbiler.

Venstres Ola Elvestuen fortalte i en debatt på NRK nylig at Norge ville spare et utslipp på 1 million tonn CO2 ved å gå over til biodrivstoff. Nei da, ikke fra vugge til grav, men i Norge lokalt.

For i Norges iver etter å spare 1 million tonn lokalt, vil den totale besparelsen kun være 150.000 tonn globalt. De resterende 850.000 tonnene overføres dermed som et negativt miljøbidrag til andre nasjoner.

Jeg sier det derfor igjen. 2025 høres langt ut i fremtiden - men snart har disse årene innhentet oss - antagelig raskere enn de største optimistene kunne forutse.