Trimming kan nå avdekkes og rapporteres ved periodisk kjøretøykontroll.  Foto: ALL OVER PRESS
Trimming kan nå avdekkes og rapporteres ved periodisk kjøretøykontroll. Foto: ALL OVER PRESSVis mer

Har du trimmet bilen din? Nå kan du bli tatt på EU-kontroll

Nye regler etter nyttår.

1. januar trådte det nye regler i kraft for periodisk kjøretøykontroll. Blant de nye kontrollpunktene i revidert kontrollveiledning kommer også modifisering/trimming av bilen.

- I praksis betyr dette at de som kontrollerer bilen skal foreta en visuell kontroll for åpenbar endring eller modifisering, der formålet er økning av motoreffekt, sier Einar Wollamo i tilsynsavdelingen, region Midt i Statens Vegvesen.

Det kan være endringer som større turbo, motorbytter, intercoolere og for eksempel ekstra styreenheter, såkalt chiptuning.

Dersom det er mistanke om trimming får bilen en såkalt «toer-feil» i kontrollskjemaet. Det betyr at bilen må inn til etterkontroll. Etterkontrollen kan foretas hos alle kontrollorgan som er sertifisert for EU-godkjenning.

Da må bilen enten være satt tilbake til original stand eller få endringene godkjent og ført inn i vognkortet. Trimming som oppdages, utløser ikke anmeldelse.

Les mer om biltrimming her.

Tar ikke chiptunerne

Statens vegvesen har i flere omganger kommet med skremselspropaganda for å komme biltrimmerne til livs.

I Trondheim ble det for en tid tilbake innstallert avansert utstyr for å måle effekt.

Målet var å ta trimmere. Riset bak speilet var effektavgifter og straffeavgifter i hundretusenkronersklassen.

Dette ekstra punktet i EU-kontrollen er neste skritt for å ta minioriteten trimmere. Men lite tyder på at noen blir tatt.

- Dagens chiptuning foregår ofte gjennom diagnoseuttaket. Da bytter man bare programvare. På en vanlig EU-kontroll oppdages ikke dette, sier Rune Aasli, serviceleder for Audi på Hamax Auto i Hønefoss. For å se om en bil er trimmet må vi gå lenger inn i programvaren, og det skjer bare i helt spesielle tilfeller.

Trimmingen kan derimot slettes dersom det innstalleres ny programvare i bilen. Det gjøres ofte på service og EU-kontroller, men vi legger aldri inn ny programvare uten eiers samtykke.