<b>SJEKK A/C:</b> Begynner klimaanlegget å tape effekt eller lukte surt? Da kan det være på tide med en service!  Foto: MAGNUS G. ARNKVÆRN
SJEKK A/C: Begynner klimaanlegget å tape effekt eller lukte surt? Da kan det være på tide med en service! Foto: MAGNUS G. ARNKVÆRNVis mer

Har du renset klimaanlegget i det siste?

Om kupeen er for varm eller fylles av dårlig lukt, kan det være på tide med en service på klimaanlegget.

I store deler av landet har vi allerede fått en smak av sommer og flere har allerede kjørt rundt med klimaanlegget på full kjøl i flere uker.

Det mange kanskje glemmer er at også klimaanlegget kan trenge en rens iblant.

Hvis effekten har avtatt eller det lukter vondt når du skrur det på, er det tydelige indikatorer på at klimaanlegget bør få en sjekk.

LES OGSÅ: Slik blir du kvitt duggen

Kan bli dyrt

Nikolai Nilsen ved Vianor på Alnabru i Oslo, anbefaler at en bør ta en sjekk av klimaanlegget hvert fjerde til sjette år, blant annet for å fylle ny kjølevæske på anlegget.

- Ingenting er helt tett, og på grunn av koblingene mellom pakningene som det er mange av, vil det over tid sige ut kjølevæske, sier han til Dinside.

Vi har sjekket kostnadsnivå på slik service hos ulike aktører og det varierer stort sett mellom 1.500 til 2.000 kroner. Da blir anlegget tømt, renset og fylt på nytt.

Nilsen presiserer:

- Hvis anlegget skulle gå helt tomt, kan man stå ovenfor en mye dyrere operasjon enn det i utgangspunktet koster å ta vare på klimaanlegget.

- Til slutt vil også pakningene tørke ut. Det vil koste enda mer å få fikset.

MÅ BRUKES: Vår egen spesialist minner om at klimaanlegget må brukes året rundt, for å redusere behovet for service på det. Foto: MAGNUS G: ARNKVÆRN Vis mer


Vår egen fagredaktør i Dinside Motor, Fred Magne Skillebæk, påpeker følgende:

- Husk også at klimaanlegget må benyttes hele året, ikke bare i sommervarmen.

Og Skillebæk bekrefter: - Pakninger og foringer tørker ut dersom systemet ikke er i bruk, noe som gir behov for hyppigere service. Et klimaanlegg holder seg lenger friskt dersom det er i bruk.

- Rent bortsett fra det, er det ikke stort man kan gjøre selv, avslutter han.

LES OGSÅ: Slik får du bedre sikt

KAN SKAPE TRØBBEL: Danner det seg mugg og skitt i luftekanalene kan det bidra til dårlig luft i kupeen forteller spesialist i miljømikrobiologi Eirik Ask i Unilabs Telelab Foto: UNILABS Vis mer


Kan skape mugg

Med små lekkasjer dannes også kondens og muligheter for mugg i systemet. Med tiden vil dette kunne danne betydelige mengder soppsporer.

- Hvis muggsoppen får gro på innsiden av luftfilteret til klimaanlegget, kan betydelige mengder soppsporer føres rett ut i pustesonen for fører og passasjerer.

- Det kan gi plager som astmasymptomer, trøtthet og sviende øyne, fortalte spesialist i miljømikrobiologi Eirik Ask i Unilabs Telelab da vi tidligere omtalte problemet.

LES OGSÅ: Sjokkerende snapchatfunksjon skaper reaksjoner

Skift pollenfilteret

Med våren kommer også den kraftigste biten at pollensesongen, hvilket for mange fører til store problemer i hverdagen. Å skifte pollenfilteret kan hjelpe mange og enhver til en renere hverdag i bilen.

- Pollenfilteret bør skiftes en gang i året, forteller Jan Ivar Engebretsen i NAF. Prisen på dette varierer fra merke til merke, men koster sjelden over 500 kroner.