<b>HOLDER DU TRYKKET?</b> Kald luft tar mindre plass enn varm, men det er ikke den eneste grunnen til at vinterdekkene trenger høyere trykk enn sommerdekk. Foto: Colourbox.com
HOLDER DU TRYKKET? Kald luft tar mindre plass enn varm, men det er ikke den eneste grunnen til at vinterdekkene trenger høyere trykk enn sommerdekk. Foto: Colourbox.comVis mer

Har du nok trykk?

Vinterdekk og kaldt vær krever mer trykk for at du skal kjøre økonomisk og sikkert.

Vinterstid bør du bruke omlag 20 prosent høyere trykk enn oppgitt. Det er flere grunner til dette.

Kald luft tar mindre plass

Dekktrykket påvirkes av utetemperaturen. Vi bor i et land med store temperaturforskjeller, og dette er blant årsakene til at ekspertene vi har snakket med anbefaler å fylle 10 prosent høyere lufttrykk i sommerdekkene, og hele 20 prosent høyere trykk i vinterdekkene. Ved å følge disse levereglene kompenserer man for lufttrykk-tapet som oppstår ved lave temperaturer.

Les også: Slik finner du lufttrykket for din bil og flere luftige tips

Gummi som lekker luft

Et dekk vil over tid alltid miste luft gjennom gummien. En av våre kilder hevder at et normalt dekk kan miste så mye som 7 kPa (0,07 bar/ kg/cm2) per måned.

Dessuten er nordiske vinterdekk, spesielt de piggfrie, laget av en svært myk gummiblanding. I tillegg har de dype mønstre, svært mange lameller og skarpe skuldre (sideveis mønsteravslutning). Alle disse egenskapene er negative for dekkets barmarks-egenskaper, men kan ifølge ekspertene til en viss grad kompenseres ved økt lufttrykk.

Penger, miljø og ikke minst sikkerhet

Vi skal heller ikke glemme at et høyt trykk grunnleggende er å foretrekke fremfor et for lavt trykk. Dette både av hensyn til forbruk, dekkslitasje og kjøreegenskaper.

Les også: Derfor er lufttrykket viktig for miljø, lommebok og sikkerhet

Slik fyller du korrekt

Dekk skal være "kalde" (holde samme temperatur som uteomgivelsene) når de fylles. Årsaken er igjen det faktum at luften påvirkes av temperaturendringer. Hvis lufttemperaturen inni dekket holder 20 varmegrader når man måler lufttrykket, mens utetemperaturen er 0 grader, vil målingen bli misvisende. Selv om målingen skulle vise de ønskede 250 kPa, vil lufttrykket synke til 230 kPa når bilen parkeres.

Les også: Her finner du oversikt over måleenhetene

Kontroller lufttrykket så ofte som mulig. Ekstra viktig er det å kontrollere/etterfylle i sammenheng med lengre kjøreturer, og når du fyller bilen med ekstra mye vekt.