BYTTES PÅ ET MINUTT: I stedet for å lade batteriet når det går tomt, bytter du det bare med et fulladet på en byttestasjon. Nå vil Gogoro etablere seg i Europa. Foto: Bjørn Eirik Loftås
BYTTES PÅ ET MINUTT: I stedet for å lade batteriet når det går tomt, bytter du det bare med et fulladet på en byttestasjon. Nå vil Gogoro etablere seg i Europa. Foto: Bjørn Eirik LoftåsVis mer

Gogoro Smartscooter

Har de funnet løsningen på ladeproblemet?

Du lader ikke batteriet, du bare bytter det mot et som er ferdig oppladet.

Den siste tiden har interessen for elsykler tatt av her til lands. Ifølge våre egne undersøkelser finnes det nå mer enn 100 modeller å velge mellom på det norske markedet.

Og det er kanskje spesielt i de bynære strøkene elsykkelen virkelig har sin styrke: Du kommer deg raskt fram, slipper svette, kø og avgifter - og samtidig er du snill mot miljøet.

Hvis du ønsker å komme deg enda raskere fram, kan en el-moped være et godt alternativ. Utvalget av slike begynner å ta seg opp, og prisene starter gjerne på rundt 15.000 kroner. Rekkevidden på de rimeligste er sjelden mer enn 4-5 mil mellom hver lading.

Ikke mer rekkeviddeangst

Den begrensede rekkevidden kan være en utfordring, men den taiwanske scooterprodusenten Gogoro har sammen med Panasonic funnet en løsning som har vist seg å være både effektiv og smart: I stedet for å lade batteriet når det er tomt, bytter du det bare ut med et fulladet på en byttestasjon.

Siden oppstarten i 2015 har det blitt solgt mer enn 16.000 Gogoro-scootere på Taiwan, og rundt omkring på øya finnes det nå rundt 300 byttestasjoner - de fleste av dem i hovedstaden Taipei.

Selve byttet er enkelt. Man løfter av batteriet fra scooteren i en enkel bevegelse, logger seg inn på skjermen, setter batteriet i et ledig ladespor, og seks sekunder senere kan du løfte av et fulladet batteri.

BYTTESTASJON: Mer enn 300 slik byttestasjoner er utplassert på strategiske plasser rundt om kring på Taiwan, blant annet på 7-eleven-kiosker. Foto: Panasonic Vis mer

Ingen tyverier

Det hele går raskere enn å fylle en tank med bensin, og daglig byttes mer enn 10.000 batterier på denne måten, ifølge produsenten.

Og best av alt: Har man ikke innloggingsdata, er scooteren verdiløs, siden man da ikke har tilgang til å bytte det utladede batteriet med et fulladet.

- Siden oppstarten har vi ikke opplevd et eneste tyveri , fortalte Panasonic-sjef Yuki Kusumi til Dinside under en presselansering i Frankfurt nylig.

Nesten 100 km i timen

Gogoro Smartscooter akselerer fra 0 til 50 km/t på 4,2 sekunder og har en topphastighet på 95 km i timen. Du bør imidlertid halvere hastigheten om du skal ha en forhåpning om å nå maksimal rekkevidde, som oppgis til rundt 10 mil.

Navnet «Smartscooter» har den fått fordi den naturligvis kommer med en egen mobil-app, der du for eksempel kan sjekke batteristatus, finne nærmeste byttestasjon og endre lys- og lydoppsett på scooteren.

TYPISK SCOOTER-LOOK: Gogoro Smartscooter ser ved første øyekast ut som en helt vanlig scooter. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer

Ser mot Europa

Nå ønsker selskapet å se langt ut over landegrensene, og nylig innledet Gogoro et samarbeid med det tyske selskapet Coup, med mål om å lansere en elscooter-delingstjeneste i Berlin i nær fremtid.

- Mange europeiske byer omfavner innovasjon og nye forretningsmodeller for å få til en mer effektiv energibruk. Dette er grunnen til at Gogoro nå begynner sin ekspansjon i Europa, uttalte Gogoro-grunnlegger Horace Luke, til den spanske avisen El Mundo for en tid tilbake.

Les også:
Samleside: El-mopeder
Derfor kjøper vi dyrere elsykler