Vis mer

Håndverk på sitt beste

Noen biler er vakre nok.

Sliter du med å se forskjell på gamle og nye Bentley Continental GT? Når Continental GT nå oppgraderes, så blir det som å kline smør på flesk. Den utgående var på mange måter fullendt i sin klasse, og nå legger de bare på lista ytterligere et knepp høyere.

Forrige generasjon Bentley Continental GT

Sterkere og snillere

Den nye Continental GT er basert på forgjengeren, og bilen må anses som en såkalt facelift, på bilspråket. Ansiktsløftingen er bare med på å gjøre bilen mer tidsriktig i forhold til detaljer, utstyr og CO2-utslipp. Under panseret sitter en W12-motor som nå tilfredsstiller de nødvendige Euro 5 kravene. De tolv hullene gir et totalt slagvolum på 6 liter, som igjen blir matet med et twin-turbo system. Når disse lader for fullt har du et effektuttak på 575 hk, og ved riktig turtall topper dreiemomentet seg på 700 Nm. Endringene er med andre ord ikke all verden, men ca. 15 hk mer enn før. Det spesielle med denne maskinen er at den også kan drikke bioethanol, E85. Dette kan, og jeg presiserer kan, redusere utslippet av farlige gasser med 70 % dersom det benyttes E85.


Ny motor

Dersom du blir skremt av tallene fra W12’eren, så fortvil ikke. På slutten av året 2011 kommer en helt ny V8 som vil by på 40 % lavere utslipp enn W12-motoren gjør. Det vil definitivt gjøre store utslag på prisen i et land som Norge, hvor store deler av bilavgiften er utslippsbasert. Her er slagvolumet på 4 liter, uten at vi har fått oppgitt noen ytelser.
Begge motorene er hektet sammen med et system for firehjulsdrift, og W12’eren er koblet til en 6-trinns ZF automatkasse med Quickshift.

Les også om Bentley sin supersportsbil

Skinnet bedrar ikke

Karosseriet ligner veldig på utgående generasjon, men designen er blitt noe fetere under skulderlinjen. Forskjermene og panseret er banket ut i aluminium, og frontlyktene har nå fått LED kjørelys. I tillegg er grillen blitt mer oppreist. Bak skryter Bentley på seg en dobbel-hestesko-profil. Den som leter, han finner. Kanskje.

Innvendig er det nye skinnmaterialer som gjelder, i tillegg til at formene er blitt noe fetere her også. En nye berøringsskjerm har funnet veien inn i midtkonsollen, med et underholdningssystem som skal være riktig for nåtiden, ikke fra den gang bilen først ble lansert i 2003.

Luksuriøst for fiffen

Det beundringsverdige er det luksuriøse preget hele bilen har. Den er laget for å ose eksklusivitet, noe den også gjør. Her er det vanskelig å studere detaljer uten å tenke på de som har gjort jobben for hånd. At noen designere har truffet godt i tillegg får man ta som en ren bonus, med unnskyldning til de som ikke liker designen.

I Norge er dette en bil for spesielt interesserte, med spesielt gode finansielle egenskaper. Bilen vises første gang under bilutstillingen i Paris første uken i oktober.

Skal det være en stasvogn? Her er Bentley Brooklands