<b>LAKKEN FORSVANT I VASK:</b> Klarlakken flaket av da bileieren skulle vaske bilen med høyttrykksspyleren. Foto: Forbrukerrådet
LAKKEN FORSVANT I VASK: Klarlakken flaket av da bileieren skulle vaske bilen med høyttrykksspyleren. Foto: ForbrukerrådetVis mer

Han skulle bare vaske bilen ...

Så forsvant lakken.

På bildet ovenfor kan du se hva som skjedde da bileieren skulle vaske bilen sin med høytrykksspyler for første gang:

Under spylingen oppdager han at klarlakken på høyre framskjerm løsner av i flak på omtrent hele skjermen. Lakken løsner også på panseret.

Dette skjedde nesten ett år etter at bileieren hadde kjøpt bruktbilen, og bilens tidligere eier avviser enhver befatning med saken.

Den uheldige bileieren klager likevel saken inn til forbrukermyndighetene, og bra er det. Han får medhold, og selger må betale 11.717 kroner for reparasjonen.

Kjøpe eller selge bruktbil? Prøv vår kalkulator!

- Klassisk sak!

Forbrukerrådet får nesten 10.000 henvendelser om bil hvert år, og de behandler rundt 5.000 klagesaker i året.

Over 25 prosent av klagesakene de megler i gjelder en biltvist, og dette med skjulte skader er veldig vanlig.

Pia Kleppe Marken, regiondirektør i Forbrukerrådet, avdeling Hordaland og Sogn og Fjordane. Foto: Kjell Håkon Larsen/Forbrukerrådet Vis mer


- Ja, dette er en klassisk gjenganger. Bruktbil er det vi får mest henvendelser på, og det dreier seg ofte om bruktbil som er kjøpt fra privat part og ikke fra forretning. Ved kjøp fra privat part har man også mer ansvar som kjøper, sier regiondirektør Pia Kleppe Marken ved Forbrukerrådet i Hordaland og Sogn og Fjordane til DinSide.

- Vi ser at det er mye problemer med bil, mye uenighet. Hvis du som privatperson selger bil, er du likevel ansvarlig som selger: Dersom det er en feil ved bilen, hjelper det ikke at du ikke visste om det, du står ansvarlig for å utbedre feilen selv om du ikke visste om det. Og dét er det mange som ikke vet, sier Kleppe Marken videre.

Les også: Bilvasken kan skade bilen din

Feil bruk av høytrykkspyler?

I akkurat denne klagesaken var bileieren en erfaren bilreparatør som visste at han hadde vasket bilen riktig. Videre hadde han en mistanke om at området hvor lakken løsnet var omlakkert. Han ville derfor ikke gi seg selv om selger nektet for å ha befatning med saken.

Foto: Forbrukerrådet
LAKKEN FORSVANT I VASK: Klarlakken flaket av da bileieren skulle vaske bilen med høyttrykksspyleren. Foto: Forbrukerrådet
Foto: Forbrukerrådet

Her kan du se bilder av skadene:

Selger avviste nemlig klagen, og sa at skaden måtte skyldes uvøren bruk av høytrykkspyler.

Skaden oppstod altså nesten et år etter kjøpet. Ved klagesaker som inntreffer mer enn seks måneder etter en handel, er det kjøper som må fremlegge bevis for mangelen.

Denne bilkjøperen fikk uttalelser fra to verksteder som konstaterte at han hadde rett, og at bilen hadde vært omlakkert - og at denne jobben ikke hadde vært utført godt nok.

På bakgrunn av denne informasjonen vant dermed den uheldige bileieren fram.

FTU (Forbrukertvistutvalget) viser i vedtaket til konsulentrapporten som skriver at det ikke er normalt at klarlakk kan spyles av, og at det må skyldes dårlig arbeid. Kjøperen burde ut fra opplysningene han hadde fått da han kjøpte bilen, forvente at den tålte høytrykksspyling.

Dette var derfor en mangel forbrukeren kunne klage på, og selger ble bedt om å betale forbrukeren reparasjonskostnadene på 11.717 kroner.

- I denne saken var det uttalelsene fra de sakkyndige som gjorde at forbrukeren vant frem med sitt erstatningskrav. Det var derfor en god investering, sier Kleppe Marken.

Les også: Du har ansvaret for bruktbilen – selv etter den er solgt videre

Viktig med sakkyndig uttalelse

Forbrukerkjøpsloven gir deg rett til å klage på feil og mangler i fem år, hvis bilen er dårligere enn det du kan forvente. Dette gjelder ved kjøp fra næringsdrivende. Dersom du har kjøpt fra en privatperson, gjelder klageretten i to år.

Hva du kan forvente vil være en vurdering ut i fra alder på bilen, hvor langt den har kjørt, pris og andre forhold du fikk opplyst før kjøpet.

- I tillegg er det omvendt bevisbyrde de første seks månedene etter handelen, slik at oppstår en feil i denne perioden må selger bevise at bilen ikke hadde mangelen når du kjøpte den, sier Pia Kleppe Marken

Etter denne perioden ligger som nevnt bevisbyrden hos kjøperen.

- Når det er ord mot ord er det viktig å kunne dokumentere påstanden. Jo mer du kan dokumentere, jo sterkere står saken. I bilsaker er det alltid en god idé å innhente uttalelse fra sakkyndige som kan si hva som er slitasjedeler, hva man kan forvente og hva man ikke kan forvente, sier Kleppe Marken til DinSide.

Sakkyndige vil kunne uttale seg om hvorvidt det er en feil, hva som er årsak til feilen, og hva en reparasjon vil koste. Du vil også kunne måtte innhente to uavhengige kilder, ettersom det lett kan bli ord mot ord mellom kjøpers og selgers sakkyndige rapport.

- Det er den som har den beste saken på papiret som har mest sjanse for å vinne frem, sier Kleppe Marken.

Du vil selvsagt måtte betale for en sakkyndig rapport, men dette er også penger du kan kreve å få refundert i ettertid.

- Dersom selger hadde opplyst om skaden og omlakkeringen, ville han da kunnet unngå erstatningsansvaret?

- I dette tilfellet ville han nok ikke det, da omlakkeringen uansett ikke var fagmessig utført. Men hadde han for eksempel sagt at bilen hadde hatt en skade og at den var omlakkert, men ikke på et godkjent verksted, ville han kanskje kunne unngått erstatningsansvar. Men det ville nok også hatt innvirkning på salgssummen, sier Kleppe Marken.

Hva bør du få for bilen du selger? Og hva bør du betale for bilen du kjøper? Prøv vår kalkulator!