<b>HAMBURG SKAL RENSES:</b> Den vakre - og allerede temmelig grønne Hansa-byen ved Alster skal innføre et såkalt "grønt nettverk" som fullstendig erstatning for biltrafikken. Foto: CREATIVE COMMONS
HAMBURG SKAL RENSES: Den vakre - og allerede temmelig grønne Hansa-byen ved Alster skal innføre et såkalt "grønt nettverk" som fullstendig erstatning for biltrafikken. Foto: CREATIVE COMMONSVis mer

Hamburg skal eliminere bilkjøring

Når det "grønne nettet" i Hamburg er ferdigstilt, skal bilene etter planen flytte ut.

Den nord-tyske storbyen Hamburg er allerede en av de grønneste i Europa, med rundt regnet 40 prosent av byen definert som grønt-areal. Havnebyen har dermed et godt utgangspunkt for å bli en foregangsby når det gjelder å kutte ut privatbilismen til fordel for mer miljøvennlige transportformer.

Men dette er selvsagt ikke gjort i en håndvending, og selv effektive tyskere har innsett at overgangen vil ta tid.

Det er derfor beregnet at det vil ta mellom 15 - 20 år før all infrastruktur er tilpasset slik at biler blir overflødiggjort innenfor bygrensene i Hamburg.

ELBILER: Når vi den kritiske grensa på 50.000 alt i år?

Køben-rivalisering

Hamburg vil i så måte konkurrere med København om tittelen Europas Miljøby - den danske hovedstaden ligger således langt fremme med en godt tilrettelagt sykkel-infrastruktur som skal ytterligere forbedres de neste årene. København har for øvrig som mål å bli "karbon-nøytral" innen 2050.

Se hvilke bilmerker som har grønnest image

Oversikt over det kommende nettverket - som allerede er under utbygging - på Hamburg bys "Grünes Netz"-webtjeneste. Foto: Stadt Hamburg Vis mer


Ferdig i 2034

Det grønne nettverket består av et nett av veier og stier for sykkel, forflytning til fots, samt offentlige transportmidler, og når det er ferdig utbygd i år 2034 vil det altså gjøre privatbilisme innenfor bygrensene overflødig.

Alle grøntarealer, områder langs vannveier Elbe, parker og rekreasjonsområder skal bindes sammen med sentrum. 30 byplanleggere arbeider allerede fulltid på prosjektet.

Skiboksen - en miljøversting

EGEN LOGO: Den grønne byen skal bli enda grønnere - og fase ut bilen så å si fullstendig. Foto: STADT HAMBURG Vis mer


Hamburg bys talsperson Angelika Fritsch fortalte byplanleggings-nettstedet ZME Science at dette vil gjøre at byen gis tilbake til sine innbyggere. Enda flere grønt-arealer vil bygges ut, hvilket både vil gi Hamburg et enda bedre tilbud av fritidsaktiviteter, og samtidig sørge for øket CO2-fangst.

Ikke uvillige

Hamburgerne er etter sigende mer miljøbevisste enn tyskere flest, og i hvert fall tilstrekkelig til at et flertall sier seg villige til å kutte ned på bilbruken innenfor bygrensene. Som storby nede ved vannet er klimaendringene allerede merkbare; middeltemperaturen skal i dag ligge 1,2 grader høyere enn i 1954, og havnivået 20 centimeter høyere.