Halvhjertet bio-forsøk fra Skoda

Bioetanol blir stadig mer omstridt. Likevel velger Skoda å levere en Octavia med E85-tilpasset motor. Har den livets rett?

La oss først se kjapt på debatten om bioetanol, eller såkalt E85 som vi heretter vil omtale det som. 85-delen av navnet betyr at drivstoffet består at 85 prosent etanol og 15 prosent vanlig bensin.

Dette er et drivstoff som lages av ulikt biologisk materiale som for eksempel sukkerrør. I Brasil er dette vanlig å kjøre på. Også i Sverige har E85 blitt ganske utbredt, noe som nok ikke minst skyldes satsningen fra de svenske bilprodusentene Saab og Volvo. Her til lands har vi vært litt mer tilbakeholdne, men E85 kan nå leveres på 19 forskjellige bensinstasjoner i Norge.

Etiske problemstillinger

Vis mer

Halvhjertet bio-forsøk fra Skoda

  1. Store bilder av E85-Skoda


E85 fikk relativt mye positiv omtale den første stunden det var tilgjengelig i Norge, men i løpet av spesielt det siste halvåret har debatten rast både her i Norge og internasjonalt om E85s påvirkning både på miljø, men også ikke minst matvarepriser i den tredje verden. Bildet er komplekst og vi skal ikke i denne sammenheng gjøre noe forsøk på å greie ut denne saken. Det som i alle fall er klart er at det per i dag i beste fall er kun en liten andel biler som kan gå på dette drivstoffet før det går utover enkelte fattigere land. Og effekten av selv en slik liten andel er høyst tvilsom, både sosialt og miljømessig sett.

Ikke helhjertet

Disse problemstillingene reflekteres også i flere bilprodusenters forhold til E85. Skoda er blant merkene som åpenbart har begrenset tro på konseptet. Likevel tilbyr de en modell for de som er interessert. Men de er i et såpass mindretall at den norske importøren ikke engang markedsfører bilen aktivt.

Dette er altså i høyeste grad et halvhjertet forsøkt. Det gjenspeiles også i det faktum at bilen ikke leveres med de samme sparetriksene som øvrige Greenline-biler. Det eventuelle miljøpotensialet som måtte være der er altså ikke engang forsøkt utnyttet til fulle.

Ikke interessant

Vis mer


Sett fra et vanlig forbrukerperspektiv er i grunn ikke bilen særlig interessant uansett. Den lille 1,6-literen som enten går på bensin eller E85, eller en blanding mellom disse, er vel tafatt i denne bilen. 102 hester og 148 newtonmeter blir rett og slett i snaueste laget, slik at det til en viss grad går utover kjørekomforten. Så tar da også 0-100 12,4 sekunder for stasjonsvognen og girkassen må brukes flittig på landeveien når det går litt oppover. Da er det jo bra at girskiftene er svært lette og presise.

Relativt tørst er denne gamle motoren også. 0,74 liter er for mye på blandet kjøring. Det samme gjelder C02-utslippet på 176 gram. Alle tall er for stasjonsvognen.

Nei, kjøp heller dieselmodellen 1.9 TDI. Den er riktignok litt dyrere, men også bedre på de fleste områder, til tross for sin støyende og ukultiverte gange. E85-versjonen koster 247.000 kroner og har da Elegance Plus utstyrsnivå. Dieselmodellen koster 270.000.

Vis mer


En ansiktsløftning på Octavia er for øvrig akkurat vist på bilutstillingen i Paris. Det betyr at den lille 1,4-literen med turbolading og 122 hester er tilgjengelig også i Octavia. Dette er den klart beste av de mindre motorene i Octavia.

Andre E85-alternativer

E85 slår altså ikke an i Skoda Octavia. Men hvilke andre alternativer har du i denne prisklassen dersom du vil ha en bil som går på dette drivstoffet? Ford Focus kan leveres med en 1,8-liters Flexifuel-motor på 125 hester. Denne er merkbart sprekere enn Skodaen, men også om lag 20.000 kroner dyrere, med sammenlignbart utstyrsnivå. C-Max kommer også med denne motoren, men da må du regne med ytterligere 20.000 kroner.

Vis mer


Volvo V50 kan også fås med samme motor, i likhet med søskenmodellene S40 og C30, men koster da fra 281.000 kroner. Saab er kanskje det merket som har satset hardest på E85, men der starter prisene på 333.000 kroner for en 9-3 sedan. Til gjengjeld er den da også en god del sterkere enn de andre bilene omtalt her.

Alt i alt er E85-tilbudet ganske begrenset i Norge, og med det nåværende politiske klimaet tror vi neppe det kommer til å endre seg med det aller første.

  • Se store bilder her.
  • Her finner du mer Skoda-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder