<strong>BOR DU I NÆRHETEN AV GRENSEN?</strong> Du sparer på å legge bilservice og reparasjon over svenskegrensa. Holder du kostnadene under 6.000 NOK, slipper du automatisk moms på prisen. Overstiger du verdigrensen, kan du fortsatt med litt tid og tålmodighet slippe momsen.   Foto: COLOURBOX
BOR DU I NÆRHETEN AV GRENSEN? Du sparer på å legge bilservice og reparasjon over svenskegrensa. Holder du kostnadene under 6.000 NOK, slipper du automatisk moms på prisen. Overstiger du verdigrensen, kan du fortsatt med litt tid og tålmodighet slippe momsen. Foto: COLOURBOXVis mer

Halv pris på svenske bilverksted

Du kan spare mye på å ta bilservicen- eller reparasjonen med over grensa. Av: Helen Wille

Du står fritt til å få utført service eller reparere bilen din i utlandet når du vil. Og det kan være mye penger å spare på å overlate hovedservicen til et svensk bilverksted. DinSide har innhentet priseksempel på service i Norge kontra Sverige og fant en forskjell på 54 prosent.

Trekker du fra det du bruker i bensin på bilturen, kan du fortsatt spare femti prosent totalt. Og du trenger ikke kjøre helt til Åmål for å få det billigere. Priseksempel innhentet i februar i år, viser at foretar du 40.000 km service på en Kia Ceed 1,6 CRDi på Hedin Bil i Strømstad, koster det deg 4.284 norske kroner (SEK 4.800). På Kia i Lørenskog, er prisen til gjengeld 6.600 kroner (7.358 SEK). Kostnadene er for selve hovedservicen, inklusive oljer og forbruksmateriell.

Valutakursen gjør prisen enda gunstigere. Du sparer inntil 15 prosent bare på den.

Slik får du billigere EU-kontroll

Momsfritak

Det spiller ingen rolle for verken garanti- eller reklamasjonsrettigheter om servicen er utført i Norge eller Sverige. Det har imidlertid vært en del usikkerhet rundt kravene til momsfritak. DinSide har tidligere skrevet om hvordan du kan slippe momsen i tillegg til prisen når du tar service- eller reparasjonen på bilen i Sverige.

Først og fremst omfattes all reparasjon av varer i utlandet, inkludert reparasjon og service av kjøretøy, av verdigrensen på inntil 6.000 NOK.

Setter du av ett døgn til servicen og fikser bilen for inntil 6.000 kroner, slipper du altså momsen. Setter du av mindre enn 24 timer, kan du få bilen reparert momsfritt for inntil 3.000 kroner. Dersom verdien på reparasjonen overstiger verdigrensen, plikter du i utgangspunktet å betale tollvesenet 25 prosent moms. Men det finnes smutthull.

15 bilmerker gir fem års garanti

Dokumentasjon

- Du må melde deg for tollvesenet og godtgjøre hvor lenge du har vært i utlandet hvis du blir stoppet i tollkontrollen ved grensepasseringen, opplyser kommunikasjonsrådgiver Thore Simenstad i Toll- og avgiftsdirektoratet.

I følge Jan Owe Mattson i det svenske skatteverket, må du dokumentere at du kun skal reparere bilen og kjøre den tilbake til Norge umiddelbart etter at reparasjon eller service er ferdig utført for å slippe moms. Det innebærer at eier skal kunne bevise at bilen ble tatt til Sverige for reparasjon som eneste mål for turen, før bilen føres direkte tilbake til Norge.

- Når det gjelder biler foreligger vanskeligheter med å vise at varen er ført inn i landet kun for den aktuelle tjenesten i form av service eller reparasjon. Ved at tollmyndighetene pålegger eier dokumentasjon på inn- og utførsel av bilen, sikres forholdene slik at skattefrihet kan foreligge. Selger av en bilreparasjonstjeneste skal styrke dette gjennom tollhandlinger som beviser umiddelbar eksport av bilen etter at reparasjonen er fullført. Krav om kjøperens navn og adresse samt bilens registreringsnummer skal alltid foreligge. Er det bileier som sørger for eksport av bilen, bør verkstedet påføre svensk merverdiskatt på omsetningen. Omsetningen kan siden omgjøres til eksport, dersom kjøperen beviser at bilen forlot EU. Det svenske bilverkstedet kan da etterbetale den merverdiskatt som den norske bileieren betalte, sier Mattson.

Det betyr at tar du bilen til Sverige for reparasjon, må det meldes til Tollverket for at det skal være mulig for den svenske bilreparatøren å selge tjenesten uten å påføre moms. Det skjer ved at du får med deg et enhetsdokument som først skal underskrives av bilverkstedet du benytter, og deretter av norske tollmyndigheter.

Bestemmelsene underbygges av tollinformatør Stefan Wilhelmsson i det svenske tollverket.

- Svenske skattemyndigheter godtok tidligere at at norske biler kunne repareres i Sverige uten at svensk merverdiskatt ble tatt ut av bilverkstedene. Skattemyndighetens tolkning av reparasjon var at den utgjorde en tjeneste som gikk utenom merverdiskatten.
Myndighetene har som ovennevnte viser, revidert dette og gir momsavdrag hvis reparasjon som eneste formål med turen, blir meldt til Tollverket samtidig som umiddelbar eksport av bilen etter reparasjonen er utført kan dokumenteres, sier Wilhelmsson.

Bestemmer du deg for å gå for løsningen, og spare den svenske merverdiavgiften, så blir endelig pris på eksemplet vårt så lavt som 3.428 norske kroner i Sverige. Da må du legge på nesten 95 % for å komme opp til norsk pris.

Pass på så du ikke blir lurt på valutakursen

Klarering i tollen

Dokumentasjonen krever sikkerhet i form av ti prosent i toll på bilens verdi og 25 prosent moms ved at bilverkstedet eller eier av bilen leverer en importdeklarasjon til en tollklareringsekspedisjon ved norskegrensen, og ber om fritak for reparasjon samtidig som det deponeres eller stilles sikkerhet for innførselsavgiftene.

Deretter ved utførsel, skal vedkommende levere en eksportdeklarasjon til tollen og begjære en utskrift av deklarasjonen for så å levere den attesterte deklarasjonen, eventuelt en kopi, samtidig som depositumet eller sikkerheten kan søkes tilbake.
Er du fortsatt med?

Vær oppmerksom på at det er verkstedet som avgjør om svensk merverdiskatt skal debiteres eller ikke. Tollen legger seg ikke i det.

Er man uansett pliktet til å stanse i tollen dersom verdigrensen på service/reparasjon er oversteget?

- Vi anbefaler eier eller bilverkstedet å ta kontakt med tollklareringsekpedisjonen som skal godkjenne og klarere import- og eksportdeklarasjonen. Hvis reparasjonen er skattefri i Norge når bilen returneres dit, altså at reparasjonskostnadene ikke overstiger verdigrensene som er inntill 6.000 kroner, behøver ikke eier å melde bilen till svensk toll ved norske grensen, sier Wilhelmsson.

De norske verdigrensene for skattefrihet gjelder summen av eventuelle reparasjonskostnader og verdien av øvrige varer som bileier har med.

Vedlikehold eller reparasjon? Dette må du passe på som bileier

Personlig bruk

Kravene gjelder for øvrig reparasjon til personlig bruk. Reparasjon av bil i næringsvirksomhet, for eksempel firmabil, omfattes ikke av nevnte krav for å få fritak. Det har altså betydning hvorvidt den som kjøper tjenesten fra verkstedet er et firma eller privat person. En svensk bilreparatør skal ikke kreve moms ved reparasjon av en bil fra et norskt firma som ikke har virksomhet i Sverige. Tjenesten anses som omsatt i utlandet, og beskattes derfor ikke i Sverige.

En svensk bilreparatør skal derimot i utgangspunktet kreve moms ved reparasjon av biler som er privateid. Tjenesten anses som omsatt i Sverige ettersom bilreparatøren bedriver sin virksomhet i Sverige. For at en svensk bilreparatør skal betrakte reperasjonen som en tjeneste omsatt i utlandet, og følgelig ikke kreve moms ved reparasjon av bilen selv om den er eid av en norsk privatperson, må bilreparatøren kunne styrke at forutsetningene for dette er oppfylt.

Mens du venter..

Og når du har fått full klarhet i dette og venter på at bilen blir i shipshape på verkstedet, kan du leie bil for rundt 250 kroner og ta en kjøretur eller utnytte ventetiden med å hamstre litt mat og vin.

På flere av verkstedene kan du også jobbe, lese norske aviser og benytte internett. Det er ofte lurt å kombinere servicen med reparasjon av bulker og større skader hos et skadeverksted. Slik får du fullt utbytte av turen. Men husk igjen beløpsgrensene.

Sist, men ikke minst; den standard servicen som bilen din må gjennomgå, er for å vedlikeholde bilen - og dermed vesentlig for garantien. Derfor er det selvsagt viktig at du sørger for at det svenske verkstedet stempler din servicebok, og spesifiserer hva som er sjekket og eventuelt reparert.