Foto: Philip Pauley
Foto: Philip PauleyVis mer

Halo Intersceptor: Glem Transformers

Dette er en merkelig sak: En fireseters minnepinne som kan kjøre, fly og flyte...

Dette er fremtidens transportmiddel. Intet annet vil kunne måle seg med det når (?) det kommer i produksjon. Det som følger her er ikke for disipler av Descartes, altså rasjonalistene blant oss.

Hva er det, og hvem hevder noe slikt? Vel, "kjøretøyet" har fått navnet Halo Intersceptor. Nei, ikke Hallo?, men Halo som den lysende ringen man finner blant annet i BMW-lykter. Og, ja: Intersceptor, med s, og ikke uten som i Jensens sportsbil fra 70-tallet. Med mindre det er prosjektets initiativtager som ikke kan stave skikkelig.

Eksentrisk-futuristisk

Hva er dette for noe vås, tenker du kanskje. Ikke vås, heller ikke tullball eller sludder, ifølge mannen bak prosjektet. Bare spør deg selv: Hva har treplanting på hustak og en flyvende og flytende sportsbil til felles? Svaret er nøkkelen: Det dreier seg om konseptdesigneren Philip Pauley. Han er brite, altså eksentrisk. Han jobber blant annet med digitalisert tredimensjonal visualisering. Han er kjent for sitt modulære treplantesystem som gjør det mulig å plante trær på hustak, båtdekk og andre steder hvor dette utgjør en utfordring. Allerede i 1997 skrev han en avhandling om Biosphere 2, et bærekraftig bosted basert under vann. Han ble allerede den gang ansett å være i overkant futuristisk av sine lærere og samtidige for øvrig.

Vi ser ikke bort fra at historien kan gjenta seg.

Foto: Philip Pauley
Foto: Philip Pauley
Foto: Philip Pauley
Foto: Philip Pauley
Foto: Philip Pauley
Foto: Philip Pauley
Foto: Philip Pauley
Foto: Philip Pauley
Foto: Philip Pauley


Hvor mange grader?

Det bringer oss nemlig til hans siste bedrifter, som har med et, etter hans mening smart, fremtidig transportsystem å gjøre. 360 graders transport, kaller Pauley det. Selv om vi med Halo Intersceptor bare finner igjen 188 av de lovte gradene, som vi skal forklare om litt.

Så var det bilen...

Basen er en "bil". Vel, en supersportsbil, ifølge Pauley. Men også som sagt en "minnepinne med fire seter" (sic). Den har firehjulsdrift og er selvsagt hybridmotorisert. 0-100 skal gå unna på 2,3 sekunder ganske nøyaktig (glem Bugatti Veyron og alle andre superbiler du har kjørt), og toppfarten kulminerer ved cirka 500 km/t. Ikke verst. Nå begynner vi omsider å snakke litt konkret her. Men så begynner det bokstavlig talt å flyte igjen, og det tar etterhvert av skikkelig. Denne bilen skal man nemlig kunne kjøre til en drømmeøya langt borte om man så ønsker. Den skal kunne forvandles til båt, til helikopter og til fly.

Påbygg

Og her kommer gradene inn. Det er nemlig modulære påbygninger som gjør transformasjonen, eller forandringen på godt norsk, mulig.Det er visst bare å kjøre bilen rett inn i dem og koble seg til. Ifølge Pauley er det særlig muligheten for bilister til å ta i bruk luftrommet som vil vise seg nyttig i fremtiden - og som stadig fler sportsbilprodusenter vil gjøre det mulig å benytte seg av.

Luft

Halo 120° er navnet på privatflymodulen. Som jetfly blir det mulig å forkorte reisetiden betraktelig hvis man for eksempel har tenkt å kjøre fra Oslo til Seychellene. Da hjelper det med skikkelige jetmotorer, to Pratt & Whitney TF30-P-100 for å være presise. Med dem skal man kunne nå Mach II og da kommer man fort langt, men man må fly høyt. I og med at flyet skal kunne stige opp til 20.000 meters høyde er det imidlertid ikke noe hinder.

Halo 46° heter helikopterfunksjonen. Dette er selvsagt praktisk for forretningsmenn som har det travelt når trafikken blir tett.

Vann

Så var det det våte element, da. På kjøreturen til Seychellene kan det jo tenkes vi får lyst til å ta det litt med ro over Middelhavet for så å spare tid med flymodulen over Afrika og det Indiske Hav. Da er det bra å ha båtmodulen, kalt Halo 22°. Når man kjører bilen inn i denne speedbåt-modulen disponerer man en katamaran med lukket kabin og luksus-sovefasiliteter med tilgang utenfra. Med en marsjfart på 38 knop skal den ha en rekkevidde på 1.200 nautiske mil så litt øyhopping i Middelhavet på veien sydover vil gå greit. Toppfarten skal ligge på vel 60 knop.

Visjonær, OK, men...

Etter å ha gått gjennom alle spesifikasjonene må vi si oss skuffet over ambisjonsnivået her. Neida, vi forlanger ikke det umulige, som kjøreturer til Mars i nær fremtid. Men hvor i allverden er det blitt av undervannsbåt-funksjonen? Den har jo til og med en smågutt som Rinspeed satt ut i livet og vist at den virker i praksis - på en kabriolet! (Les om det her).

Men - tross visjonens begrensninger - at vi med Halo Intersceptor rykker en god del nærmere fremtidens transportløsninger, kan vel ingen være i tvil om. Eller?

Og til slutt: Som de geniene innen surrealistisk matematikk vi er, har vi nå regnet ut at det manglet 172 grader, og at de må være selve bilen.

Nå gleder vi oss til å kjøre den første prototypen, selv om ingen dato er oppgitt for iverksettelse av prosjektet.