<b>KLAR FOR DOMMEN:</b> Ole Petter Baugerød Stokke forbreder seg på dommen fra sensor. Foto: MAGNUS G. ARNKVÆRN
KLAR FOR DOMMEN: Ole Petter Baugerød Stokke forbreder seg på dommen fra sensor. Foto: MAGNUS G. ARNKVÆRNVis mer

Hadde du klart å ta lappen på nytt?

Det er ikke så lett som du kanskje tror!

Etter at han i en bisetning meldte at han ikke hadde kjørt bil i Oslo på omtrent fire år, utfordret vi like godt Dinside journalist Ole Petter Baugerød Stokke til å kjøre opp på nytt.

Den 32 år gamle journalisten kjørte opp da han var 18 år, men som de fleste andre bilister har han opparbeidet seg en del uvaner underveis. Som nåværende Osloborger benytter han seg i tillegg aller mest av kollektivtrafikken.

- Jeg har nesten ikke kjørt bil siden april, og i Oslo må det være sikkert fire år siden sist, så dette blir spennende. Håper jeg ikke stryker, ler Stokke.

Kjøreskolelærer Alexander Grytten Gustavsen, ved Learn trafikkskole avdeling Åssiden i Drammen, er spent på kjøreegenskapene til Dinsides utsendte.

- En pleier jo å legge til seg mye uvaner opp gjennom årene. Det høres ikke ut som at han har kjørt for mye i Oslo heller, så dette kan bli interessant.

Stokke har visst om den fiktive oppkjøringen i over en ukes tid, og har uttrykt at han ikke ser voldsomt frem til det.

SE VIDEO UNDER



En typisk oppkjøring er lagt opp slik at du som sjåfør skal kunne vise sensor dine ferdigheter, og bevise at du har fått tilstrekkelig med opplæring og erfaring.

En gjennomsnittlig oppkjøring varer omlag en time, og består av en liten teoretisk del og en større praktisk del. Den teoretiske delens tidsomfang styres av sensor, og består av å kontrollere dekk, lysutstyr, bremser, styring, speil og lignende. Ett eller to kontrollspørsmål stilles før selve kjøringen begynner.

Så begynner oppkjøringen

Stokke halter litt allerede på den teoretiske biten, men det kan forsvares med at han aldri har sittet i kjøreskolens bil tidligere. Normalt sett kjører jo elevene opp i en bil de kjenner fra før.

Ute på veien viser Stokke at det er en stund siden han har vært bilist i Oslos gater, men han forholder seg rolig og behersket, forsøker han i hvert fall å formidle.

Latteren sitter likevel løst hos undertegnede og hans kameramann når vi nærmer oss Majorstuen. For oss to som stadig kjører i storbyen, er det noe humørpåvirkende å se en med flere års erfaring enn oss begge, slite såpass.

Vikeplikt og tuting

STOKKE var ikke veldig komfertabel når han måtte gjennom Bogstadveien og Sinsenkrysset. Foto: MAGNUS G. ARNKVÆRN Vis mer



På vei gjennom Oslos gater manøvreres det med silkemyke start og stopp. Et lite hinder i Bogstadveien passeres som om Andreas Mikkelsen skulle gjort det selv, og ut på E18 glir vi nokså lett. Stokke lar seg heller ikke stresse nevneverdig av litt tuting langs ringen, og kommer seg omsider tilbake til Dinsides hovedkvarter på Hasle.

Les også: Førerkort som mobilapp?

Klam, men tilfreds

Etter en parkering i verdensklasse, midt på plassen foran hovedinngangen er det en lettet Stokke som skrur av tenninga.

- Veldig varm nå kjenner jeg, utbryter kandidat Stokke, før han forbereder seg på tilbakemeldingen fra sensor Gustavsen.

Dommen

Gustavsen er ikke sjenert for å gi kandidaten en ærlig tilbakemelding etter den fiktive oppkjøringen, og i videoen under får du se Ole Petter svette mens han får dommen:



Les også: Trimme el-sykkel kan gi milliongjeld

- Han kjørte rolig inn i situasjoner, gjorde stort sett riktige feltvalg, var tydelig ovenfor fotgjengere og observerte bra med tanke på skilt, speil og blindsoner, oppsummerer sensor Gustavsen i videoen.

Men han la heller ikke skjul på at Ole Petters kjøring definitivt hadde forbedringspotensiale:

- Han skulle stoppet for en bil fra høyre, holdt mer avstand til lastebiler og lignende ved passering. I tillegg tok han litt for dårlig hensyn til bil bak, når han stoppet for en bil fra P-plass. Han var i tillegg oppe i 80 i 70-sona en liten stund, før han fant ut av det selv, avslutter Gustavsen.

Les også: Lurt av drømmebil-selger