Det skal ikke mye til før bilen din lures til å låse seg opp uten nøkkel i nærheten. Foto: P Widling
Det skal ikke mye til før bilen din lures til å låse seg opp uten nøkkel i nærheten. Foto: P WidlingVis mer

Hackere kan stjele bilen på 1-2-3

De nøkkelløse systemene kan vise seg å ha store svakheter.

Du trodde kanskje de nye nøkkelløse start- og låsesystemene var så high-tec at bilen din var trygg for biltyver? Du får tro om igjen.

En professor ved Eldgenössische Technische Hochschule Zürich, Srdjan Capkun, har med to av universitetets researchere satt de nye nøkkelløse systemene på prøve. Det viste seg å være lekende lett for dette teamet å hacke systemet og bryte seg inn og starte bilen, skriver Technology Review.

De nøkkelløse systemene benytter seg av radiobølgeteknologi for å åpne bilen og starte den. Systemet fungerer slik at det sendes krypterte signaler mellom bilen og nøkkelen når du er nær nok (avstanden er gjerne 26 fot, cirka åtte meter).

To antenner er alt som skal til

Capkun og researcherne hans fant ut at tyver enkelt kan stjele bilen din ved å bruke to antenner - en ved bilen, og en i nærheten av vesken/lommen/kafébordet der bilnøkkelen befinner seg. Hvis tyven med den ene antennen klarer å komme seg så nær bileieren eller stedet nøkkelen befinner seg som åtte meter eller mindre, vil bilnøkkelen sende et signal til antennen, som deretter sender det videre til antennen ved bilen.

Dermed kan bilen låses opp, og startes opp dersom bilen også har nøkkelfri start.

Biltyvenes ti på topp

Capkun og hans team klarte å hacke seg inn i ti forskjellige biler fra åtte bilprodusenter uten problemer. De mener at selv om metoden høres knotete ut, koster antennene man trenger så lite, og risikoen for å bli tatt er så lav at tyver godt kan begynne å utnytte dette trikset.

Ingen tegn til innbrudd

To tyver kan for eksempel henge rundt på en parkeringsplass utenfor en matbutikk, og mens den ene følger etter bilføreren inn i butikken med en antenne gjemt under jakken, blir den andre stående ved bilen med mottakerantennen. Mens bilføreren står med nesa inn i kjøleskapet på jakt etter riktig yoghurt, snappes signaler fra bilnøkkelen i jakkelommen opp, og bilen låses opp og stjeles.

Problemet er også at bilen ikke vil vise tegn til innbrudd, noe som kan gjøre det vrient å forholde seg til forsikringsselskapet i etterkant.

Capkun og teamet hans jobber nå med å finne en løsning på problemet, slik at fremtidens nøkkelløse systemer blir tryggere. I mellomtiden oppfordrer de bileiere med denne type system om å oppbevare bilnøkkelen inne i et etui. Men hvis man skal knote med å ta ut bilnøkkelen fra etuiet sitt hver gang man skal låse opp bilen, er jo litt av poenget med et nøkkelløst system borte. Det vil ta like lang tid som om man hadde en vanlig nøkkel og måtte låse opp for hånd.

Les også: On-Sat Safetracker finner din stjålne bil

Ingen rapporterte tilfeller

DinSide kontaktet Volvo i Norge for å høre om de var kjent med dette problemet. Det var de ikke.

- Nøklene våre er passive, dvs. at når de ikke aktiveres for å åpne døren sender ikke nøkkelen ut noe signal. Det er først når du står ved døren og enten tar i dørhåndtaket for å åpne med nøkkelen i lommen, eller trykker på nøkkelen for å aktivere for åpning, at det sendes noe signal. Avstanden fra nøkkelen til låsen/døren må dessuten være kort. Om passasjeren forsøker å åpne døren for å sette seg inn nesten samtidig går ikke det før sjåføren har tatt i håndtaket på sin side, forklarer Tore Løvig, informasjonssjef i Volvo Personbiler Norge.

- Vi kjenner ikke til at det hverken til oss eller noen av forhandlerne skal være rapportert inn noen slike tilfeller, men vil forhøre oss på fabrikken om de har andre erfaringer eller har noe å informere om i denne saken.