Vis mer

GTI-knuser

Som dere har sett av spionbilder hos oss i sommer, lå det an til at Golf skulle komme med en modell som ødelegger for GTI. Nå er den her.

Volkswagen sier at dette er den sterkeste Golfen til nå. Motoren er en toliters firesylindret med tvangsforing i form av turbo.

Mest effekt til nå

Den yter 270 hestekrefter og dreiemomentet er 350 newtonmeter fra 2.500 til 5.000 omdreininger. 0 til 100 går dermed unna på 5,7 sekunder med manuell girkasse. Velger man dobbelkløtsj automatgirkasse (DSG) senker man 0 til 100-tiden til 5,5 sekunder.

Det bør heller ikke bli noen problemer med grepet Golf R har firehjulsdrift som håndteres av det svenske systemet Haldex. Vi snakker om Haldex 4. Det er verdt å legge merke til at det også finnes en Scirocco R med samme motor som Golfen minus 5 hestekrefter. Denne bilen har ikke firehjulsdrift.

Miljø???

Forbruket på denne, mest sannsynlig, hissige bilen er oppgitt til 0,85 liter ved blandet kjøring. Det tilsvarer et CO2-utslipp på 195 gram per kilometer. Dette høres kanskje ikke ut som noen miljøbil, men resultatet er ikke så ille. Den nye Mazda 3 MPS har 260 hestekrefter, kun forhjulsdrift og slipper ut 224 gram.


Dekkene på Golf R har dimensjonen 225/40-18, men 19-tommere finnes også på programmet.

Noe av det som skiller den fra andre Golfer er de midtplasserte eksosrørene og LED-lys både foran og bak.

Konkurrenter

Ford Focus RS, Subaru Impreza WRX STI, Mazda 3 MPS og Audi S3.

Bilen er i Norge i slutten av året vil koste cirka 750.000 kroner. Det er omtrent nivået i klassen.

Hvis du vil se bildene på normal måte finner du de her: