Prøvekjørt av VW Golf GTD. GTD er dieseversjonen av Golf GTI. Bildene er tatt i München, Tyskland og Kitzbühel, Østerrike.  Foto: Knut Arne Marcussen og VW
Prøvekjørt av VW Golf GTD. GTD er dieseversjonen av Golf GTI. Bildene er tatt i München, Tyskland og Kitzbühel, Østerrike. Foto: Knut Arne Marcussen og VWVis mer

GTI for revisorer

Kitzbühel (DinSide Motor): Golf GTD er dieselalternativet til GTI som glatt kan tilbakelegge 1200 km på en tank, som er over 75 000 kroner rimeligere og likevel byr på overraskende sterke krefter. Tekst og foto: Knut Arne Marcussen

Fornuftige mennesker kan noen ganger være ganske irriterende. Som for eksempel toppidrettsutøvere.

– Hei, bli med ut og ta noen pils!?

- Nei, det er en ukedag! Øl har dessuten for mange kalorier og det påvirker effekten av treningen min.

Som økonomer.

- Øy, bli med på hoppe-på-tur til syden’a?

- Nei, feriepengene og overskuddet etter rentenedsettelsene bør heller brukes til nedbetaling av gjeld eller settes i fond.

- ?

Argumentene deres er fornuftige og sikkert riktige, men skal vi ikke ha det noe gøy i denne tid hvor alle er bekymret for jobb og penger? Går det ikke an å kombinere fornuft med litt moro? Jo, Golf GTD er et eksempel på at det går. GTI’ens bror er tilbake etter noen generasjoner i dvale. Fortsatt er det snakk om dieselmotor i en bil som mest av alt ligner på nettopp en GTI.

Prøvekjørt av VW Golf GTD. GTD er dieseversjonen av Golf GTI. Bildene er tatt i München, Tyskland og Kitzbühel, Østerrike. Foto: Knut Arne Marcussen og VW Vis mer
Volkswagen Golf GTD 
Pris367 040 kr (m. DSG 387 040 kr)
MotorR4, turbodiesel 2-liter
Effekt170 hk/4200
Moment350 Nm/1750
Toppfart222 km/t (238 km/t)
0-1008,1 sek. (8,1 sek.)
Forbruk0,53 l/mil (0,56 l/mil)
CO2139 g/km (147 g/km)
L/B/H420/178/147 cm
Bagasje350/1305 liter


Det kryr av alu-detaljer innvendig og rødstripa rundt grillen er blitt farget blank sølv. Førstegenerasjonen kom i 1982, hadde en turbodiesel på 70 hester og appellerte neppe til flere enn de mest ihuga gjerrigknarkene. For ytelsene var jo ikke noe å skrive hjem om. Akkurat det har heldigvis bedret seg med årene!

Lydtunet diesel

Bilen vi nå dundrer sørover fra München mot Kitzbühel med, klarer 0-100-spurten på 8,1 sekunder. Og speedometernåla løyner ikke før meteret sier 230. Akkurat som i GTI foregår det hele udramatisk. Den ligger fordømt bra på veien og bremsene har ingen problemer med å stoppe bilen selv i slike hastigheter.

Når vi er fremme viser computeren et snittforbruk på 0,74 liter hvilket er meget bra inkludert autobahn-etappen. Ved sømmelige forhold skal du komme ned mot 0,43 på langkjøring. Tallene er noe høyere med DSG-kasse, men den kler til gjengjeld bilen perfekt! Ellers sitter du bra i tilsvarende gode seter som GTI’ens, og en del av opplevelsen er lik slik det er i bensinutgaven.

Momentet er høyere og skyvet er imponerende med 350 Nm. Men, nå kommer det, det er selvsagt ikke det samme som GTI. Ikke bare mangler den rød stripa rundt grillen, den mangler også den gode lyden bensinbilen har. Vel skal de ha for å ha lydtunet den brukbart så den høres hissig ut, men det er liksom ikke i nærheten av ”originalen”, om du skjønner.

Mangler diff-sperre

Akselerasjonen blir heller ikke det samme og GTD mangler også den elektroniske differensialsperren ”XDS”, som det godt kunne vært bruk for. Kanskje da ikke så overraskende at det ventes å selge omtrent dobbelt så mange GTI som GTD (100 mot cirka 50) i året her på berget.

Prøvekjørt av VW Golf GTD. GTD er dieseversjonen av Golf GTI. Bildene er tatt i München, Tyskland og Kitzbühel, Østerrike. Foto: Knut Arne Marcussen og VW
Prøvekjørt av VW Golf GTD. GTD er dieseversjonen av Golf GTI. Bildene er tatt i München, Tyskland og Kitzbühel, Østerrike. Foto: Knut Arne Marcussen og VW
Prøvekjørt av VW Golf GTD. GTD er dieseversjonen av Golf GTI. Bildene er tatt i München, Tyskland og Kitzbühel, Østerrike. Foto: Knut Arne Marcussen og VW
Prøvekjørt av VW Golf GTD. GTD er dieseversjonen av Golf GTI. Bildene er tatt i München, Tyskland og Kitzbühel, Østerrike. Foto: Knut Arne Marcussen og VW
Prøvekjørt av VW Golf GTD. GTD er dieseversjonen av Golf GTI. Bildene er tatt i München, Tyskland og Kitzbühel, Østerrike. Foto: Knut Arne Marcussen og VW
Prøvekjørt av VW Golf GTD. GTD er dieseversjonen av Golf GTI. Bildene er tatt i München, Tyskland og Kitzbühel, Østerrike. Foto: Knut Arne Marcussen og VW
Prøvekjørt av VW Golf GTD. GTD er dieseversjonen av Golf GTI. Bildene er tatt i München, Tyskland og Kitzbühel, Østerrike. Foto: Knut Arne Marcussen og VW
Prøvekjørt av VW Golf GTD. GTD er dieseversjonen av Golf GTI. Bildene er tatt i München, Tyskland og Kitzbühel, Østerrike. Foto: VW
Prøvekjørt av VW Golf GTD. GTD er dieseversjonen av Golf GTI. Bildene er tatt i München, Tyskland og Kitzbühel, Østerrike. Foto: Knut Arne Marcussen og VW
Prøvekjørt av VW Golf GTD. GTD er dieseversjonen av Golf GTI. Bildene er tatt i München, Tyskland og Kitzbühel, Østerrike. Foto: Knut Arne Marcussen og VW


For en av sjefene i VW innrømmer selv at argumentene for å velge GTD fremfor GTI snevres ned til høyere moment og bedre drivstofføkonomi. Her hjemme kan du selvsagt legge til en betydelig lavere inngangspris som ekstra gulrot, og det skyldes hovedsakelig et lavere CO2-utslipp. Sitter du nå og tenker at det er jo bare å chippe en 140-hester, så advarer VW mot det.

For forskjellene inkluderer også en ny turbo som skal tåle den økte påkjenningen og høyere arbeidstemperatur. Alt i alt er GTD en bil som vil gi deg klapp på skulderen fra både idrettsvennen og kanskje økonomen. I tillegg er du ikke helt UTE blant resten av venneflokken heller.