Vis mer

GT/E gjenoppstår

Opel-nostalgikere vil forbinde GT/E med modeller som Ascona, Kadett og Manta. Dette er noe ganske annet...

Ideen kan ikke kalles ny lenger, og selv modellnavnet Flextreme har Opel brukt før. Konseptbilen med det navnet ble vist i Frankfurt i 2007 og var en slags Europa-versjon av Chevrolet Volt, elbilen som er "nesten" hybrid - det vil si at den drives av en elmotor, men den har også en bensinmotor som fungerer som generator.

Ampera kommer først

Men mens forrige Flextreme så mer ut som en fleksi-familiebil er dette en mer snasen variant som profilerer seg som en sporty og futuristisk mellomklassebil med kupé-lignende fasong og svært lang akselavstand. Den er i øyeblikket en utpreget konseptbil og er nok beregnet å skulle dra perspektivene lenger inn i fremtiden enn produksjonsbilen Ampera, som sannsynligvis vil bli introdusert i markedet til neste år. Opel Ampera kan du lese om her.

Strømlinjeformet GT/E Concept

Men dette er altså Opel Flextreme GT/E Concept og den understreker at Opel virkelig har tenkt å satse på alternativ teknologi i årene som kommer. Bilen plasserer seg i øvre mellomklasse og tross kupé-designen dreier det seg om en femdørs kombi. Den utmerker seg, i tillegg til den spektakulære linjeføringen, ved en oppsiktsvekkende god aerodynamisk koeffisient - en Cd på kun 0,22 er meget bra. Sidespeilene erstattes av kameraer og på sidene kommer det frem spoilere som glir bakover i hastigheter over 50 km/t for å optimisere luftstrømmene bak bilen. Hjulene er høye med 21-tommers felger, men forholdsvis smale - 195 mm. Bilen er normalt bred - 187 cm, men temmelig lav - 131 cm, hvilket er 15 centimeter lavere enn en standard familiebil idag.


Under 40 gram

Drivkilden i bilen er altså av typen ladbar hybrid, men i kategorien med "range extender", det vil si en forbrenningsmotor som ikke driver hjulene men som lader batteriet når man kjører lengre enn elmotorens rekkevidde på ren batteridrift - i dette tilfellet cirka 60 kilometer. Da de aller fleste bilturer er på mindre enn 60 kilometer vil disse kunne foregå med null lokale utslipp. Med kombinasjonen elmotor/lading via bensinmotor vil rekkevidden bli cirka 500 kilometer og utslippet av CO2 skal ligge under 40 g/km.

Elmotoren produserer opp til 120 kW eller cirka 163 hestekrefter. Generatoren er en 1,4-liters firesylindret bensinmotor som yter maksimalt 72 hestekrefter. Opel hevder at bilen har en toppfart på 200 km/t og at den skal greie 0-100 km/t på ni sekunder.

Det er lite sannsynlig at en produksjonsbil i fremtiden vil se ut akkurat som dette konseptet, men Opel er klare på at den viser veien inn i fremtiden når det gjelder teknologi og designtenkning. Den symboliserer dermed at for General Motors/Opel er fjorårets krise - den alvorligste i deres felles historie - nå er et tilbakelagt stadium.

Saken er publisert tidligere på DinSide.no. Oppdatert 4. desember 2010