Foto: Automedia
Foto: AutomediaVis mer

GT3 RS oppdateres

Porsche er mest på banen om dagen som oppkjøper av Volkswagen, men de har tid til å lage litt biler også.

Den knøttlille sportsbilprodusenten har en pengebinge som ikke står i stil med antall produserte biler. I følge Automotive News i dag kontrollerer Porsche nå 74,1 prosent av Volkswagen-konsernet. De eier 42,6 prosent og har opsjon på ytterligere 31,5 prosent. I samme åndedrag kan vi si at Volkswagen nå er Europas største bilprodusent som igjen består av merkene, Volkswagen, Audi, Skoda, Seat, Lamborghini, Bentley og Bugatti.

Midt oppi businessen klarer Porsche også å utvikle nye biler. Dagens bilder er av modellen som heter GT3 RS. Denne skiller seg fra de andre 911ene med lavere vekt og en rekke stylingelementer. Den har for eksempel en kraftig vinge på motorluka og spesielle felger. Den leveres også med veltebur og er, ikke minst, betydelig mer kostbar enn en vanlig GT3. I Norge koster en RS 200.000 kroner mer enn en GT3.

RS er også 20 kilo lettere en vanlig GT3 (veier 1.375 kilo), fire centimeter bredere og har fire centimeter mer sporvidde bak. Det er klart det må koste 200.000 kroner...

Foto: Automedia
Foto: Automedia
Foto: Automedia
Foto: Automedia
Foto: Automedia


Motoren på GT3 og GT3 RS er den samme. Den yter 415 hestekrefter i begge versjoner. Automedia tror at bilen på bildene får den samme effekten som dagens modell. Det mener vi i så fall vil bli en skuffelse. Nylig har 911 Carrera og Carrera S fått nye motorer med betydelig lavere utslipp og mer effekt. Selv ville vi vel tippe på at GT3 RS også får det.

Uansett, 911 GT3 RS har status som en av de grommeste modellene til Porsche til tross for at den ikke på langt nær har så mye krefter som turbo-søsknene Turbo og GT2. Lav vekt og finslipt chassis lokker like mye som brutale turbokrefter. GT3 RS koster i dag 1.920.000 kroner i Norge.