Vis mer

Grov Toyota-redskap

Hvis ikke Toyota er heftig nok, finnes det løsninger. Arctic Trucks bidrar til å gjøre Hilux og Land Cruiser til virkelige monstre.

I forbindelse med kjøring av oppgradert Hilux ble vi også fristet av de massive bilene fra Arctic Trucks. Ikke bare nordpolbilen til Topgear, men også de mer normale modellene som kan kjøpes over disk.

I denne omgangen skal vi ta for oss Hilux, men det finnes også tilsvarende utstyrspakker til både Land Cruiser 120 og V8 (i praksis stor og liten Land Cruiser). Til Hilux finnes det to forskjellige grunnpakker som referer til størrelsen på dekkene. AT35 har derfor 35 tommers dekk og AT37 har 37 tommers dekk. Dette er diameteren på dekkene. Bredden på dem er 12,5 tommer, og felgen er 15-tommers. I tillegg til størrelsen på hjulene er også karosseriet hevet i forhold til ramma på modellen med 37-tommers dekk. Det er også et større arbeid på karosseriet på 37-tommersversjonen. Det er her forklaringen på prisforskjellen ligger: 37-tommeren koster snaut 30.000 kroner mer enn 35-tommeren.

Mange modifiseringer

En slik ombygging er ikke noen liten affære. Det er en rekke ting som skal endres, og ikke minst skal bilen godkjennes for å få nytt vognkort.

Arctic Trucks basert på Hilux
AT37AT35
37x12.5R15 dekk35x12.5R15 dekk
15x10 felg15x10 felg
Lakkerte skjermbreddereLakkerte skjermbreddere
Tilpassing av hjulhus foran og bakTilpassing av hjulhus foran og bak
Nye stigtrinnNye stigtrinn
Arctic Trucks skvettlapperArctic Trucks skvettlapper
40mm heving av fjæringen40mm heving av fjæringen
20mm heving av karosserietNye Koni støtdempere bak
Nye Koni støtdempere bakNy utveksling i akslene foran og bak
Ny utveksling i akslene foran og bakKalibrering av speedometer
Kalibrering av speedometerJustering av hjulvinkler
Justering av hjulvinklerMomentnøkkel
MomentnøkkelFørstehjelps pute
Førstehjelps puteGodkjenning hos Statens Vegvesen
Godkjenning hos Statens VegvesenUtstedelse av nytt vognkort
Utstedelse av nytt vognkortAlternativ dekkdimensjon (+ 4000 kroner)
Alternativ dekkdimensjon (+ 4000 kroner)35x12.5R17 dekk
37x12.5R17 dekk17x10 felg
17x10 felg 
Pris: 141.000 kronerPris: 113.700 kroner


Som man kan se av lista er det mye som gjøres ved en slik ombygging, og ikke minst har Arctic Trucks innrettet seg slik at man opprettholder nybilgarantien fra Toyota-importøren. I tillegg til at garantien, blir også bilene utstyrt med nytt vognkort med endringene påført.

I standardpakken er skjermbreddere inkludert. De må på plass for å takle dekkene som er mye bredere enn de originale. I tillegg finnes en rekke mer eller mindre nyttige stylingelementer, som frontbøyler (godkjente) med plass til mer lys. Den finnes også med vindavviser og panserbeskytter. Av mer praktiske ting kan bilene leveres med kompressor. Hvorfor? Jo for eksempel for at du kan fylle hjulene med luft hvor som helst etter å ha kjørt med lavt lufttrykk på løst underlag. Ikke minst - den er utstyrt med vinsj. Vi hadde også en luftdrevet differensialsperre på vår bil, som viste seg å være ekstremt nyttig i den løse snøen.


3-liters motor

Testbilen er utstyrt med den samme treliters motoren vi kjørte i vanlig Hilux. Denne yter 171 hestekrefter. Med automatgir leverer motoren 360 newtonmeter og med manuell kasse er dreiemomentet 340 newtonmeter.

Fremkommelighet

Fremkommeligheten til Hilux er i utgangspunktet veldig bra. Med de store hjulene og luftdrevet sperre blir terrengegenskapene betydelig forbedret. Med like biler tilgjengelig i løypa, med og uten utstyr fra Arctic, var det lett og konkludere med at dette er saker som fungerer. Mens de vanlige bilene stort sett tok seg frem, opplevde vi at vi hadde gode marginer med de ombygde bilene.

Hilux er i utgangspunket ikke maksimalt tilpasset landevei. Biler fra Arctic Trucks er høyere, bredere og har betydelig bredere dekk. Følelsen kan bli litt svømmende, og man skal holde en viss fokus på de fysiske lover med en slik bil. Enten så trenger man en Arctic Trucks, eller så er man entusiast og kan leve med de ekstreme egenskapene. Dette er som en sportsbil, den kan ikke brukes til alt og den passer heller ikke for alle.