Til høyre i bildet er ett av høyttalerelementene i nye Mercedes S-klasse. Til sammen huser bilen 24 høyttalere - hver med sin egen kanal. Foto: Mercedes-Benz
Til høyre i bildet er ett av høyttalerelementene i nye Mercedes S-klasse. Til sammen huser bilen 24 høyttalere - hver med sin egen kanal. Foto: Mercedes-BenzVis mer

Gromlyd i nye S-klasse

STUTTGART (DinSide Motor): Vi prøvelyttet anlegget i nye S-klasse. Resultatet var øredøvende.

En bil i premium-segmentet skal selvfølgelig også ha et lydanlegg av prima kvalitet. Da er det kanskje ikke så rart at anlegget i nye Mercedes S-klasse blåste ørene av journalistene som fikk en sniktitt på bilen.

Nylig inviterte Mercedes til visning av interiøret på den nye premium-bilen. De informerte imidlertid ikke om at det ikke ville bli mulig å ta bilder inne i bilene, og bildeutvalget vårt er derfor noe begrenset.

Som en del av visningen demonstrerte de det dyreste anlegget du kan velge når nye S-klasse kommer for salg. Anlegget kommer fra tyske Burmester, som også står bak anlegget i Porsche 911, Cayenne og Panamera, samt monsteret Bugatti Veyron.

Bose jobber med støykanselering - i bil:

En kanal til hver høyttaler

Nye S-klasse er fylt opp med høyttalere fra topp til bunn. 24 høyttalere skal sørge for en musikkopplevelse sjåfør og passasjerer sent vil glemme.

Tre av høyttalerne er subwoofere, som betyr at vi her snakker om et 21.3-anlegg. Til sammen yter anlegget 1.540 watt, noe som må sies å være respektabelt når det gjelder lyd i bil.

Den ene sub-en er plassert bak i bilen, mens de andre to er plassert i overgangen mellom motorrommet og kupeen. Her er det et rom på omtrent 40 liter, som brukes som et resonnanskammer.

Audi sverger til Bang & Olufsen:

Hva med lyden?

Uansett hvor store tallene er, behøver ikke det bety at lyden automatisk er himmelsk. Vårt første møte med Burmester-anlegget ble imidlertid en god opplevelse.

En representant fra Mercedes guidet oss gjennom en rekke innstillinger, og spilte av musikk i forskjellige sjangre. Enten det var en klassisk symfoni, rocka trommesolo eller myk jazz hørtes det ut som artisten satt i bilen sammen med oss.

Bassen fikk bilen til å riste, men lyden ble aldri forvrengt. Diskanten balanserte noen ganger på grensen til å bli skjærende, men låt gjennomgående godt på alle sangene.

Her er flere bilder av interiøret på nye Mercedes S-klasse:

Slik ser det ut i kupeen sett fra baksetet. Foto: Mercedes-Benz
Her er ett av de to displayene. Dette displayet kan vise film, navigeringskart og annet. Foto: Mercedes-Benz
Slik ser det ut i kupeen sett fra baksetet. Foto: Mercedes-Benz
Slik ser det ut i kupeen sett fra baksetet. På dette bildet har passasjeren bak fått litt ekstra benplass. Foto: Mercedes-Benz
Her er ett av de to displayene. Dette displayet kan vise film, navigeringskart og annet. Foto: Mercedes-Benz
Slik ser det ut i kupeen i den nye Mercedes S-klasse. Foto: Mercedes-Benz


Lite lekkasje

Kjøper du en S-klasse er du sannsynligvis ikke av typen som kjører på den lokale stripa med vinduene rullet ned og musikken på full guffe, men heller av typen som vil holde musikken for seg selv.

Da er det kanskje greit å vite at det var svært lite lydlekkasje fra bilen med dørene igjen. Ute i vanlig bymiljø er det nærliggende å tro at svært få vil oppleve lyden som problematisk.

Ukjent pris

Dette er som sagt det dyreste anlegget du kan velge på nye S-klasse. Standardanlegget består av åtte høyttalere, og to subwoofere i front. Går du ett hakk opp får du Burmesters nest beste anlegg, med 11 høyttalere og to subwoofere i front.

Klatrer du helt til topps, og velger high-end anlegget vi fikk prøvelyttet, må du regne med å legge i en god neve dollar. Hos Porsche, som også tilbyr Burmester, må du ut med 42.700 hvis du vil oppgradere fra standard til high-end-anlegget i en Porsche Panamera.

Mercedes-representanten kunne imidlertid ikke oppgi noen pris, men det er kanskje som en av journalistene i baksetet påpekte:

– Må du spørre hva det koster, har du sannsynligvis ikke råd.