Grom britisk retrosak

Utvendig oser Brooke Double R av klassiske racinglinjer. Og under skallet bobler det av moderne racing; Lettvekt. Hightech. Og Cosworth-motorer.

KORT SAK: Med total lengde på bare 352 centimeter finner du nok plass til denne i garasjen. Vis mer

Grom britisk retrosak

  1. Store bilder
BRED KJERRE: Men med 177 centimeter i bredden, som er på linje med en 911, bør den sannelig være godt plantet gjennom svingene. Vis mer


Blant britiske miniprodusenter finnes det som kjent en hel liten saueflokk å velge blant. Blodferske Brooke Cars' nye Double R skiller seg imidlertid ut med sine dristige kontraster - 60-talls racingdesign koblet mot råe chassis- og motorvalg. Double R yter riktignok ikke mer enn 295 hester i sprekeste versjon. Til gjengjeld veier den ikke mer en 550 kilo heller. 0 til 100 kilometer i timen går unna på drøyt 3,1 sekunder.

Brite med stil

”Kompromissløs” er et selvsagt ord i denne kategori biler. For den britiske toseteren er et rent leketøy. Midtplassert motor gir perfekt vektfordeling til inspirert banekjøring, mens stålrørsramme og et støpt kompositt førerhus gir en ekstremt stiv konstruksjon. Ta en detalj som det ikke-justerbare racingsetet. Ved å velge en slik løsning minimaliserer man plassutfordringer i konstruksjonen. Samtidig oppnås ekstra stivhet i det støpte komposittkarosseriet. Og forskjellene på lange og korte førere? Det fikses med et justerbart pedalsett vel! Men samtidig er Double R et lite designsmykke på landeveien. Selv med skilter, lys og speil ser bilen kompromissløs ut. Det rørformede karosseriet er som tatt ut av svart-hvitt fotografier av klassiske racingbataljer i tiden etter krigen.

Cosworth-tunet

FETE HJUL: Double R leveres med lekre 15-toms OZ-felger med Toyo-dekk i dimensjon 205/50 bak og 195/50 foran. Vis mer


Double R kan leveres med tre motoralternativer, eller rettere sagt tre effektalternativer. Det er Cosworth som har foredlet Duratech-motorene på henholdsvis 2,0 og 2,3 liter til ytelser på 197, 256 og 295 hester. Original girkasse er femtrinns, men du kan bestille sekstrinns sekvensiell kasse fra den forholdsvis lange listen over mulig ekstrautstyr. Ekstrautstyrslisten er likelig fordelt på rent racingutstyr og lekre detaljer – som karosseri i håndlaget, polert aluminium.

Testkjøring?

SPORTSLIG: Faste seter, justerbare pedaler. Leveres også med venstreratt. Vis mer


Double R ble lansert tidligere i år, og er nå klar for levering. Det skal også være mulig å booke seg inn på testkjøring av bilen via websiden til Brooke Cars. Firmaet holder til nær Exeter i Devon. Men skulle du befinne deg i England i øyeblikket, skal den også være å se på British International Motor Show i London fram til 30. juli. Bilen leveres også med venstreratt, men det er foreløpig ingen norsk importør til det ferske merket. Prisene er oppgitt fra 28.000 til 37.000 engelske pund, ferdig registrert for vei i England. Noe ekstra må nok påregnes i avgifter til den norske stat om du skulle velge å ta med deg en hjem….

PS! Skulle ikke 300 hester på 550 kilo være nok, foreligger det planer om en 400 hesters V6-motorisert utgave, også den motoren fra Cosworth.

  • Store bilder finner du her.