Grand Vitara XL-7 som varebil

260.000 kroner for 173 hestekrefter, firehjulsdrift og masse plass? For godt til å være sant? Nei, ikke hvis du klarer deg med to sitteplasser.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Suzuki Grand Vitara XL-7, som er nesten 50 centimeter lengre enn en ordinær Grand Vitara, har vært tilgjengelig på det norske markedet siden i høst. Problemet er at bilen koster stive 450.000 kroner med fem seter.

200.000 i prisavslag

Nå har imidlertid Suzuki-importøren fjernet baksetene og gjort et par mindre modifikasjoner med tak og lasteromsgulv. Lasterommet har dermed blitt stort nok til å romme den såkalte "statskassen", som måler 140x90x105 centimeter(l/b/h). Med denne imaginære kassen innabords kan Grand Vitara XL-7 registreres som varebil klasse 2 - og dermed slipper kunden unna 80 prosent av engangsavgiften. Dermed kommer Grand Vitara XL-7 ned i 259.900 kroner - altså nesten 200.000 kroner i prisavslag sammenlignet med personbilutgaven.

Kraftig motor

Varebilutgaven av Grand Vitara XL-7 kan skilte med mye utstyr, blant annet er firehjulsdrift, klimaanlegg og fjernstyrt sentrallås blant standardutstyret. Men minst like interessant er det at bilen er skikkelig motorisert. Under panseret finner vi en 2,7-liters V6-motor som yter 173 hestekrefter. Med denne motoren koblet til alle fire hjul, burde XL-7 takle både tilhengere og campingvogner.

Mot et pristillegg på 15.000 kroner kan XL-7 også leveres med automatgirkasse. Prisen kommer da opp i snaue 275.000 kroner.

Lavt priset

Vi har ikke testet XL-7, men mener bilen er interessant - ikke minst fordi den så rimelig som den er. Hovedkonkurrentene heter nemlig Mitsubish Pajero, Nissan Patrol og Toyota Landcruiser 90. Disse begynner på henholdsvis 361.900, 372.000 og 335.100 kroner.

Du finner en fullstendig liste over alle biler som selges som varebil klasse 2 her.