GPS for folk flest

Mens en fullverdig bærbare navigasjonsenhet kan bli din for et par tusenlapper, koster integrerte navigasjonsløsninger ofte det tidobbelte. Det vil Renault gjøre noe med.

Ifølge Automotive News var det bare rundt 13 prosent, eller 2,2 millioner, av Europas nybilkunder som tok seg råd til å betale for integrert navigasjon (også kalt GPS) i sine biler. Samme år ble det solgt omkring 15 millioner bærbare navigasjonsenheter.

En av de største aktørene på navigasjonsmarkedet er nederlandske TomTom, som blant annet har vunnet en rekke tester med sine modeller (deriblant på vårt søsternettsted dingz.no). Nå går TomTom sammen med Renault om å utvikle en ny, integrert navigasjonsløsning for Renaults bilmodeller.

Fordyrende elementer

Bildet viser dagens integrerte Renault-navigasjon. Vis mer


Renault tilbyr selvsagt allerede i dag navigasjon i de fleste av sine modeller, men dagens løsning er i likhet med de fleste andre integrerte løsninger relativt dyr. Dette har blant annet sammenheng med at integrerte navigasjonsløsninger er koblet til bilens ratt og kilometerteller, slik at de også fungerer i tunneller og i trange bygater omgitt av høye bygninger. Integrerte enheter er også koblet til bilens stereoanlegg og en ekstern GPS-antenne. Skjermene er vanligvis betydelig større enn det som er vanlig for håndholdte varianter og mange systemer tilbyr i tillegg pil-visning på et mindre digitaldisplay i instrumentpanelet.

Drøye 4.000 kroner

Automative News opplyser at den nye løsningen vil bli solgt for rundt 500 euro (ca. 4.200 kr), en tredel av prisen de forlanger for sin eksisterende løsning. Samarbeidet mellom TomTom og Renault vil være eksklusivt i hele 2009, men TomTom har sikret seg åpning for å kunne innlede et tilsvarende samarbeid med andre bilprodusenter fra og med 2010.

Kilde: Automotive News

Relaterte artikler:

  • Feil om GPS - her er fasiten
  • Trykk her for GPS-tester