Golfkiller fra Kia

Navnet er avslørt; cee`d heter Kias storsatsing i kompaktklassen. Bilen er utviklet i Europa, skal ha størst innvendig plass i klassen, og ha ”klasseledende sikkerhetsnivå”. Se opp, Golf og Corolla.

Vis mer

Golfkiller fra Kia

  1. Store bilder
Høyst delikat interiør. Med hvite skinnseter til barna bak. Vis mer
Vis mer


Kompaktklassen - eller Golf-klassen om du vil - er et av de største bilsegmentene i Europa. Og Norge.
Vi har spurt Carl Fredrik Bø, informasjonssjef i Kia Bil Norge, om hvilke fortrinn Kia mener de har gitt cee`d for å lykkes i denne svært tøffe klassen?

Sikker, europeisk, rimelig

- For det første har Kia har tatt sikte på å oppnå klasseledende sikkerhetsnivå i cee`d, sier Bø. Dernest er bilen i sin helhet utviklet i Europa for europeisk smak, og skal produseres i Europa. Dessuten vil den, håper jeg, beholde det typisk koreanske fortrinnet, nemlig prisen.
Men Bø understreker at det siste er i det blå foreløpig. Først om en drøy måned, altså ved bilens premiere på Parismessen, vet man hvor cee`d plasserer seg på priskartet.

Frekk og freidig

Vi viste i slutten av juli - se link under artikkelen - bilder av den såkalte konseptbilen ED. Vi sier såkalt, for ED var nemlig basert på konseptbilen cee`d som ble vist i Geneve. Men så viser ED seg altså å være den ekte cee`d. Men det er ingen grunn til å være forvirret. Det nye frontbildet du ser i denne artikkelen er samme bil som på bildet av ED, bare tatt fra en mye frekkere vinkel.

Konsept og versjoner

Produksjonsklare cee`d. Vis mer
Til sammenlikning, konseptbilen cee`d. Vis mer

Og sammenlikner man dessuten nye cee`d med den første konseptbilen cee`d, så ser man at det aller meste henger med over. Den aggressive bakruteavslutningen er imidlertid, og dessverre, atskillig mer rund og mild på den endelige versjonen.

Men Kia opplyser at cee`d kloner seg i både en stasjonsvognutgave neste sommer, og en sportslig tredørs kupé-utgave mot slutten av neste år. Så kan vi håpe at sistnevnte har mye av konseptbilen i seg?

Luksusinteriør

Bildene som pirrer minst like mye er de to nye interiørbildene. Også her kan man la seg lure av vidvinkelen, men førermiljøet ser svært delikat og ryddig ut. Fargene gir assosiasjoner til ”Skandinavia møter Tyskland”. Bildet avslører for øvrig en automatkasse – men med bare tre gir? Det vil tiden vise. Og baksetet da – i hvitt skinn. Det ser griselekkert ut. Spørsmålet er selvsagt hvor grisete det ser ut etter en noen uker med unger der bak.

Kort, men stor

Produksjonsklare cee`d. Vis mer
Konseptbilen cee`d er megatøff. Kanskje likner kupèen mer på dette når den kommer i slutten av 2007? Vis mer


Av de sparsommelige data som foreløpig er oppgitt, noterer vi lengden på 420 centimeter. Det er nøyaktig det samme som dagens VW Golf og Toyota Corolla. Men – akselavstanden på 265 centimeter er derimot lenger enn på både Golf og Corolla. Med dette som bakteppe påberoper cee`d seg å skulle ha klassens største innvendige plass. Hvilket bringer oss over på sikkerheten;

Sikkerhetssprang

I følge Carl Fredrik Bø sikter Kia mot klasseledende sikkerhetsnivå med cee`d. I så fall må det bety en Euro NCAP-ranking som minimum slår Golfens fem stjerner/33 poeng, men helst også Opel Astras fem stjerner/34 poeng, Ford Focus fem stjerner/35 poeng og Mercedes A-klasses flotte fem stjerner/36 poeng. Alle disse har dessuten fire stjerner for barnesikkerhet. Og Citroen C4, har dessuten klasseledende tre stjerner for fotgjengersikkerhet i tillegg.
Lykkes Kia, så er det et betydelig steg. Deres hittil beste Euro NCAP-resultater er fire stjerner med småbilen Rio i 2005, mens kompaktklassebilen Cerato kun fikk tre stjerner i 2005.

Fire motorer, en diesel

Kia har nå også bekreftet de fire motoralternativene. Det blir tre bensinmotorer på henholdsvis 1,4, 1,6, og 2,0 liter. Men om denne bilen viser seg å ha det som skal til for ellers å konkurrere med klasselederne, er det alternativet 1,6-liters diesel (commonrail og med variabel turbogeometri) som kan bli storslageren her i Norge.

Europa, frø, sæd…

Men så var det navnet, da. cee`d. Om det er lurt å skive et navn med liten forbokstav og apostrof kan man saktens diskutere. Det Kia mener er; De to første bokstavene, CE, symboliserer at bilen er produsert i Europa. De to siste bokstavene, ED, står for europeisk design. Riktig uttale er som i engelske ”seed”, som på norsk best kan over settes med sæd… eller var det frø?

Potensiell

Saken er likevel; Blir denne bilen som lovet - stor, sikker, lekker og billig - trenger vi neppe å spikke morsomme over det potente navnet. Da vil nok Kia kunne fortsette å titulere seg som ”et av verdens raskest voksende merker”, også i Norge.
Kia Motor Norge venter å ha bilen på norske veier i tidsrommet januar - februar 2007.

  • Store bilder finner du her.

    Relaterte artikler:

  • Kias "konseptbil" ED

    Her finner du mer Kia-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder