Leon bærer tydelig preg av sin Volkswagen-arv Foto: Cato Steinsvåg
Leon bærer tydelig preg av sin Volkswagen-arv Foto: Cato SteinsvågVis mer

Golf-slektning tilbake

Det er igjen mulig å kjøpe ny Seat hos en norsk bilforhandler. Vi har tatt en prøvetur i Golf-konkurrenten Leon.

Seat tilhører Volkswagen-konsernet, men har vært ute av det norske markedet noen år nå. Nå er de tilbake, men ikke i form av en offisiell importør. Det er Sandvika Bil 15-20 minutter vest for Oslo som har begynt å importere en rekke modeller via den svenske importøren. Tidligere har denne forhandleren prøvd seg med Dacia, som nå også markedsføres av den norske Renault-importøren.

Garantien holder vanlig norsk nivå (5 år/100.000 kilometer). I tillegg finnes det en serviceavtale med verkstedkjeden Mekonomen som gjør det enkelt å følge opp bilene over store deler av landet.

Volkswagen-familien

Produktene minner mye om de man finner hos Volkswagen og Skoda, så i grunn burde dette være kurante biler. Og det er også inntrykket vi sitter igjen med etter vår prøvetur. Vi kjørte den kanskje viktigste modellen, nemlig Leon. Denne bygger på samme plattform om nye Golf og Octavia.

Leon bærer tydelig preg av sin Volkswagen-arv Foto: Cato Steinsvåg


Også modeller som Mii (tilsvarer Volkswagen up!), Ibiza (tilsvarer Volkswagen Polo), Toledo (tilnærmet lik som Skoda Rapid) og den noe mer særegne Altea er tilgjengelig. Her skal vi imidlertid konsentrere oss om Leon.

Fra 199.000 kroner

Leon stiller til start med kjente motorer fra Volkswagen-konsernet. Vi kjørte 1,4 TSI med 122 hester. Effekten spenner fra 86 hester (1,2 TSI) til 184 hester (2,0 TDI). Prismessig er Leon lagt et hakk under Golf. Leon starter på 205.000 kroner med fem dører (199.000 med tre). Det kan sammenlignes med Golfs startpris på 233.000.

Seat Leon 1,4 TSI 
Lengde426 cm
Bredde178 cm
Høyde146 cm
Effekt122 hk/5.000 o/min
Dreiemoment200 Nm/1.400-4.000 o/min
0-100 km/t9,3 sek
Forbruk0,52 l/mil
CO2-utslipp120 g/km


Vår testbil kostet 258.000 kroner og var så vidt vi kan se hakket bedre utstyrt enn en Golf Highline til 283.000 kroner. I praksis betyr dette at Leon går inn blant de rimeligere bilene i klassen. Så må du kanskje regne med noe høyere verditap prosentvis enn snittet i klassen, men likheten med Volkswagen-produktene vil nok begrense dette noe – om vi skal tippe. Golf og Octavia er jo biler som holder seg meget godt i pris.

Gode kjøreegenskaper

I praksis er det lett å kjenne slektskapet til øvrige produkter fra Volkswagen-konsernet på samme plattform, og det bør tas som et kompliment. Leon er lettkjørt, forutsigbar og passe morsom, uten å være direkte sportslig. Balansen er lett understyrt, og komfortnivået som forventet i klassen.

TEST: Golf GTI

I likhet med Golf og Octavia har noen varianter av Leon torsjonsaksel, mens andre har en multilink-aksel bak. Skillet går i Leon på 140 hester, så vår testbil hadde torsjonsaksel. Det er ikke noe du merker direkte, men man mister litt av den finessen som de produktene med multilink har.

Bra motor

Motoren har vi kjørt mange ganger før og den oppfører seg akkurat som forventet. Det betyr at det er en bra motor til Leon. 0-100 kilometer i timen tar 9,3 sekunder, mens forbruket ligger på 0,52 liter med et CO2-utslipp på 120 gram. Motoren er såpass sterk at mange vil klare seg bra med de mindre variantene. DSG-gir er tilgjengelig til en rekke av motorene.


Også innvendig er Golf-likheten tydelig. Materialkvaliteten er riktignok noe enklere, så man kan kjenne at Seat er posisjonert litt annerledes i hierarkiet. Støynivået mistenker vi også er hakket høyere, men Leon er helt klart innenfor det akseptable for klassen, så noe problem opplevde vi det ikke som.

Stasjonsvogn kommer

Plassforholdene er også gode, både i baksete og bagasjerom, selv om det er en ganske markert terskel inn til lasterommet. Etter hvert kommer det også en stasjonsvognvariant. Det kommer også modeller med firehjulsdrift.

Konkurransedyktig

Sandvika Bil regner med å selge omtrent 45-50 biler i løpet av året, så det er ikke noe stort volum det er snakk om. Men vi syns det er morsomt at Seat er tilbake igjen – selv om det ikke er gjennom noen offisiell importør. Leon er en konkurransedyktig bil og har mye å fare med overfor konkurrentene, spesielt sett opp mot en del av de rimeligere bilene i klassen.

TEST: Golf mot Auris og Focus