Golf Plus: Rimelig Touran-alternativ

Nye Golf Plus er mer enn en stasjonsvognutgave av Golf. Takket være god takhøyde og fleksible løsninger blir Golf Plus en ekte fleksibil.

Golf Plus: Rimelig Touran-alternativ

  1. Fotoalbum

Hva med deg?

Hva mener du om nye Golf Plus? (Avsluttet)
Kul(74%) 756
Stygg(26%) 268
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Touran vant vår store fleksibiltest og har blitt en svært populær bil. Vi antar imidlertid at Touran ville ha solgt enda bedre, hadde det ikke vært for den relativt stive startprisen. Aller rimeligste Touran, som har en 1,6-liters 102-hester under panseret, koster nemlig 256.000 kroner. Og skal man ha sju seter havner man på 267.000 kroner - før frakt- og leveringsomkostninger, vinterdekk, årsavgift og alle de andre sure ekstrautgiftene.

Dermed fremstår Touran som relativt kostbar, i hvert fall hvis man sammenligner med rimelige konkurrenter som Ford Focus C-Max. C-Max 1.6 Ambiente koster 221.000 kroner.

Fra 208.000 kroner

Med nye Golf Plus vil imidlertid Volkswagen kunne tilfredsstille kunder som synes Touran blir for dyr. Den norske Volkswagen-importøren opplyser at Golf Plus bare vil bli omlag 12.000 kroner dyrere enn en ordinær femdørs Golf. I tillegg kan Golf Plus, i motsetning til Touran, leveres med en 1,4-liters motor. Med denne under panseret vil en Golf Plus i utstyrsnivå Trend koste cirka 208.000 kroner. Det betyr at innstegsprisen vil ligge nesten 50.000 kroner under Touran-prisen.

1.6 FSI Trend: 245.000 kroner

Ifølge pressemeldingen vil Golf Plus i første omgang kun leveres med fire motorer. I tillegg til den nevnte 1,4-literen (75 hk) kommer også en 1,6-liters FSI-motor (direkte innsprøytning, 115 hk). Med denne motoren vil Golf Plus koste omlag 245.000 kroner i utstyrsnivå Trend. Til sammenligning koster en tilsvarende motorisert Touran 279.000 kroner (290.000 kroner med sju seter).

På dieselsiden finner vi en 1,9-liters 105-hester og en 2,0-liters 140-hester. Hvis den norske importøren velger å ta den inn, vil Golf Plus senere også bli tilgjengelig med en 90-hestersversjon av 1,9-literen. Også en 2,0-liters bensinmotor som yter 150 hestekrefter er på trappene.

Oppreist sittestilling


Golf Plus vil kun bli tilgjengelig som femseter. Til gjengjeld kan bilen skilte med god takhøyde og fleksible løsninger. Golf Plus er 158 centimeter høy og dermed bare 5,4 centimeter lavere enn Touran (9,5 centimeter høyere enn Golf). Den gode takhøyden har gitt mulighet for å gi samtlige passasjerer en oppreist sittestilling, noe som i sin tur gir bedre bakseteplass. I tillegg kan baksetene reguleres inntil 16 centimeter i lengderetningen, noe som gir mulighet til å velge mellom svært god benplass og stort lasterom.

Ikke uttagbare seter

Når den tredelte bakseteryggen vippes frem, forsvinner samtidig sitteputen ned i gulvet, noe som ifølge bildene gir et tilnærmet flatt lasterom (se fotoalbum). Setene kan imidlertid ikke tas ut, slik de kan i Touran. Om ønskelig kan den midtre seteryggen vippes frem og brukes som midtarmlene.

Inntil 505 liter


Lasterommet kan følge Volkswagen ta unna mellom 395 og 505 liter avhengig av bakseteposisjon. I tillegg har Volkswagen i likhet med stadig flere konkurrenter utviklet et dobbelt lasteromsgulv. Dermed kan man velge mellom to nivåer, alt etter som man foretrekker størst mulig plast eller enkel inn- og utlasting.

Tre ustyrsnivåer

Golf Plus kommer de samme utstyrsnivåene som Golf; Trendline, Comforline og Sportline. Hvilket utstyr som vil inkluderes i de enkelte pakkene er imidlertid foreløpig ikke klart. Det som er klart, er at Golf Plus kan leveres med både 230-volts strømuttak og svingbare frontlykter.

Mykere linjer


Mange har vært og er kritiske til Touran-designen. Vi tror mange av disse vil like Golf Plus bedre, fordi denne er mindre firkantet og mykere i linjene enn sin storebror. De fleste vil kjenne igjen den ordinære Golf i Golf Plus, men sistnevnte har etter vårt syn fått en egen identitet. Blant annet er front- og baklykter nyutviklet for den nye modellen. Hva mener du om nye Golf Plus? Si din mening i vår uhøytidelige avstemming.

Golf Plus lanseres i Norge i april 2005.

  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Volkswagen-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder