Golf GTI kommer nå både med og uten fast tak Foto: Volkswagen
Golf GTI kommer nå både med og uten fast tak Foto: VolkswagenVis mer

Golf GTI som kabriolet

Volkswagen introduserer sin første kabrioletversjon av Golf GTI.

Golf GTI har en sterk posisjon i bilhistorien og tradisjonen ruller videre. Nå lanserer man også en åpen versjon av den sportslige kompaktbilen. Det gir en ekstra dimensjon til kjøreopplevelsen.

Dagens Golf GTI kom i 2009 og har fått god mottakelse siden den gang, blant annet fra oss da vi testet den. Golf kabriolet på sin side kom først i fjor høst. Også den ga vi en god mottakelse, selv om timingen med å lansere en åpen bil på høsten vel ikke var perfekt. Derfor blir årets sommerhalvår det første for kabrioletversjonen av Norges mest solgte bil.

Les test av Golf Cabriolet her.

Velkjent motor

Motoren i kabrioleten er naturligvis den samme som i vanlige GTI. Det betyr at vi snakker om en 2,0-liters turbomotor med 210 hestekrefter og 280 newtonmeter. Maksimalt dreiemoment ligger flatt hele veien mellom 1.700 og 5.300 omdreininger.

0-100 kilometer i timen tar 7,3 sekunder, mot vanlige GTIs 6,9 sekunder. Den lille forsinkelsen skyldes naturlig nok vektpåslaget i kabrioletversjonen. Det er fortsatt slik at åpne biler veier litt mer. Toppfarten er 237 kilometer i timen med manuelt gir. Alternativet er den velkjente dobbelkløtsjkassen DSG, som gir et par kilometer lavere toppfart.

Mer interessant for de fleste er nok forbruket. Det ligger på 0,76 liter per mil med manuelt gir og 0,77 liter med DSG. CO2-utslippet er henholdsvis 177 og 180 gram per kilometer.

Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Golf GTI kommer nå både med og uten fast tak Foto: Volkswagen



Bedre grep

Som kombiversjonen er GTI Cabriolet utstyrt med en elektronisk differensialbrems ved navn XDS som sørger for å fordele kreftene best mulig mellom forhjulene. Dermed oppnår man bedre grep, ikke minst ut av svingene.

Les test av Mini Cooper Cabrio her.

Detaljene

Visuelt er det de samme GTI-detaljene som i kombien som avslører denne bilen som noe spesielt. Det betyr en annerledes grill og frontfanger, store hjul, forkrommede eksosrør, samt mørke LED-lykter og en diffusor bak. I tillegg kommer GTI-emblemer både utvendig og innvendig. Legg også merke til de rutemønstrede setetrekkene.

Rekker sommeren

GTI kabriolet ble nylig vist på bilutstillingen i Genève. De første eksemplarene av Golf GTI kabriolet skal være klare like før sommeren. Priser er ikke offisielle, men vanlige GTI koster fra 437.000 kroner. Vi tipper prispåslaget blir noe i nærheten av 50.000 kroner for kabrioleten. Den billigste versjonen av kabrioleten koster til sammenligning 320.000 kroner, da med en 1,6-liters dieselmotor på 105 hester.

Denne saken ble første gang publisert 22/3-2012.