Foto: Volkswagen
Foto: VolkswagenVis mer

Golf GTI: Dieselversjonen!

VW (re)lanserer GTD - en forkortelse som vekker minner fra 80-tallet.

Volkswagen er smarte når det gjelder kommunikasjonen omkring den nye Golf, den mest emblematiske modellen de har på programmet. De har også tilpasset seg Internett-alderen hvor informasjonen får mindre tid til å "feste seg" i folks bevissthet.

GTD er tilbake

Dermed kommer pressemeldinger om nye versjoner på løpende bånd; for GTI, for den rimeligste dieselversjonen og nå altså for det produsenten kaller dieselbilenes svar på Golf GTI. Den har fått navnet GTD, i motsetning til forgjengeren, som het GT TDI. Dermed vekkes minner fra tidlig 80-tall til live; den første GTDen var nemlig den første dieselbilen som ble ansett som sportslig - den ble lansert i 1982, og 70 hestekrefter - som senere ble økt til 80, ga den lette Golf I - skal vi si... akseptable ytelser.

Nye VW Golf GTD kan bestilles fra forhandler i Norge etter påske. Prisen er fra 354.000 kroner med manuell girkasse og 374.000 kroner med dobbeltkløtsjkassen DSG.

Sprek...

Volkswagen har puttet 170-hestersversjonen av sin toliters-dieselmotor, som nå har Common Rail-innsprøytning, under panseret på sjette generasjon Golf. Dreiemomentet er solide 350 newtonmeter. I en slik kompakt bil betyr det spenstige ytelser; topphastigheten er på 222 kilometer i timen og 0 til 100 tar ikke mer enn 8,1 sekunder.

...men renere

Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen

En annen gla'nyhet er at bilen er påtagelig mer økonomisk å kjøre enn forgjengeren; oppgitt forbruk etter norm-syklus er 0,53 liter per mil, og dette medfører et utslipp av CO2 under 140 grams-grensen; nærmere bestemt 139 gram per kilometer.


Sporty

Golf GTD kommer med en sekstrinns manuell girkasse som standard, men kan også fås med den effektive og raske dobbeltkløtsjgirkassen DSG. Bilen er sportslig utstyrt; den har 17-tommers felger, sportsunderstell og GTI-lignende interiør.

DinSide har tidligere testet denne bilens forgjenger - Golf GT TDI med pumpedysemotor, også den 170 hester og 350 newtonmeter. I den grad den her omtalte bilen er en videreutvikling av denne, kan det være interessant å lese testen. Du finner den her.