<B>VALGTE LADBAR HYBRID:</B> Elisabeth og Rune Holm er svært fornøyde med sin ladbare VW Golf Hybrid. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet Foto: Dagbladet
VALGTE LADBAR HYBRID: Elisabeth og Rune Holm er svært fornøyde med sin ladbare VW Golf Hybrid. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet Foto: DagbladetVis mer

Golf GTE og konkurrentene

Volkswagen Golf GTE er en av de mest populære bilene i denne bilklassen. Men hvorfor? Vi har snakket med to eiere, og gir deg også alternativene den konkurrerer mot under kåringen av Årets Bil.

Da familien Holm skulle kjøpe ny bil, valgte de å se framover og gikk for en ladbar hybrid-Golf.

- Etter å ha eid en BMW 5-serie de siste årene, hadde vi lyst på en mindre bil. Og nå som ungene er blitt såpass store, trenger vi ikke så mye plass, forteller Rune Holm.

STEM PÅ ÅRETS BIL UNDER ARTIKKELEN

For da familien tidligere i år trengte ny bil, sonderte de markedet for hva som var tilgjengelig. I mars bestemte de seg for å bestille den da helt nye VW Golf GTE, som er en ladbar hybridbil og en av kandidatene til Årets Bil.

Det betyr at den kan kjøres på strøm, men at den også har en bensinmotor i tillegg som bistår el-motoren eller overtar fullstendig når batteriet er tomt.

Les mer: Disse ladbare hybrid-bilene kommer

Salget tar av

TO I ETT: Bensin eller strøm? Du velger. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet Vis mer


Salget av ladbare hybrid-biler er i ferd med å ta av for alvor i Norge, og mye av årsaken til det er at de er begunstiget med et fradrag på 26 prosent av vektkomponenten i engangsavgiften. Så langt i år er det solgt godt over 5.000 biler totalt med denne teknologien, hvorav mer enn 1.500 er den ladbare Golf GTE. Og framover kommer det flere slike biler for fullt. Bare neste år vil det dukke opp så mange som ti nye ladbare hybrid-biler.

Etter at familien Holm fikk sin Golf i juli har de kjørt rundt 3.000 km med den.

- Hvordan er erfaringene så langt?
- Vi er veldig fornøyde! Du kan kjøre den som en prest, altså stille, rolig og bedagelig på ren elektrisitet. Eller så kan den bli veldig sprek med krefter fra to motorer om du får lyst til å kjøre mer aktivt. Det er på en måte to biler i én, og sånn sett får du mye bil for pengene, sier Holm.

- Hvorfor bestemte dere nettopp for å kjøpe en Golf GTE?
- BMW-en ble dyr å drifte og kostbar å reparere. Vi vurderte en vanlig Golf, men jeg tenkte på hva som er aktuelt for tida framover. Markedet ble sondert og etter hvert kom vi fram til denne.

Les også: 44 prosent av oss vil ha en ladbar bil

- Vurderte dere å kjøpe en elbil?
- Nei, en ren elbil var ikke aktuelt. Da må du planlegge hver kjøretur mye mer. Det fungerer dårlig om det blir endring i planene eller om vi skal en tur opp på fjellet. Med denne bilen er det fint så lenge vi har strøm på batteriet. Men når det er tomt er det ikke krise. Bilen fungerer likevel alene på bensinmotoren.

VALGTE LADBAR HYBRID: Elisabeth og Rune Holm er svært fornøyde med sin ladbare VW Golf Hybrid. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet Foto: Dagbladet Vis mer


Burde økt rekkevidden

- Holder produsenten det den lover med tanke på rekkevidde og forbruk?

- De oppgir en rekkevidde på 50 km, men i løpet av den tiden vi har hatt den, har vi ikke klart lengre enn 42 km. Og for å klare det må du kjøre veldig forsiktig. Bensinforbruket ligger ifølge kjørecomputeren på rundt 0,32 liter bensin pr mil. Jeg synes de burde utstyrt den med bedre batterikapasitet for å øke rekkevidden.

Stor oversikt: Dette er de gjerrigste bilene på markedet

-Hva er det beste med den?

- Utover det jeg har nevnt må jeg si at standardutstyret holder høyt nivå. Her følger det mye med. Vi fikk et godt tilbud og la vel til 15.000 kroner ekstra. Da har bilen et veldig bra utstyrsnivå.

- Bruker dere å lade bilen underveis på tur?
- Nei, vi lader opp bilen hjemme og stopper som regel ikke for å lade om batteriet skulle gå tomt. Men ved å overstyre hvilken motor som benyttes, pleier vi å prioritere el-drift ved bykjøring. Med mange stopp og start er det også der vi får best utbytte av den.

- På motorveien kan vi like gjerne bruke bensinmotoren, og vi kan også da sørge for at den lader opp batteriet igjen. Vi prøver å være litt fornuftige om miljøvennlige, sier Golf-eieren.

- Vil du anbefale andre samme bil?
- Ja, absolutt! Det er mange som har kommentert den, og jeg flere naboer har kommet på besøk for å sjekke den ut nærmere. En av dem har til og med bestilt seg en tilsvarende bil, smiler den fornøyde bileieren.

Dette er familien Holm:
Mor: Elisabeth (55)
Far: Rune (53)
Barn: Victoria (24) og Marie (20)

Fakta VW Golf GTE:
Pris fra: 328.700 kr
Motor: R4 bensinturbo + el-motor
Effekt: 150 hk + 102 hk = offisielt 204 hk
Dreiemoment: 350 Nm
0-100 km/t: 7,6 sek.
Toppfart: 222 km/t
Forbruk blandet: 0,15 l/mil
CO2-utslipp: 37 g/km
Lengde/bredde/høyde: 427/180/146 cm
Bagasjerom: 272/1.162 liter
Egenvekt: 1524 kg

Disse små familiebilene konkurrerer om å bli Årets Bil 2016:

Foto: KNUT MOBERG Vis mer

Mini Clubman

Den største av de minste hiver seg inn i konkurransen. Lengden har økt med hele 29 centimeter siden forgjengeren, ulike kjøreassistanse-systemer og sikkerhetssystemer gjør bilen til en trygg og praktisk bil. Fancy bakdører en ikke ser for ofte gir bilen et særegent preg. Clubman har en start Pris: Fra 269.000 kroner.

Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN Vis mer

Honda Jazz

Bilen som har vært på markedet siden 2002 er nå blitt større, bedre å kjøre og mer forseggjort. Med en ny sekstrinns girkasse er det blitt enda mer presis, og du kan merke at støynivået er blitt redusert fra tidligere utgaver. 1,2- og 1,4-literne er byttet ut med en 1,3-liter på 102 hestekrefter, den er blitt sterkere. En smart og praktisk bil er blitt enda bedre. Pris: fra 189.900 kroner.

Foto: OPEL Vis mer

Opel Corsa

Med gunstige priser og et godt utstyrsnivå, går Opel i strupen på sine konkurrenter med Corsa. Den billigste varianten Edition, er spekket med utstyr du ofte må betale ekstra for, og går du opp et lite trinn er bilens utstyrsnivå nærmest komplett. Det er varianten med 90-hester som er tilgjengelig her til lands, men med turbomating er den sterk og effektiv. En kurant småbil med lavt støynivå, grei komfort og som oppleves lettkjørt. Pris: Fra 179.900 kroner.

VAREBIL: Nå har du mulighet til å få Norgesfavoritten som varebil! Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer

VW Golf GTE

Med en el-motor på 102 hestekrefter og en bensinmotor med turbo på 1,4-liter og 150 hestekrefter, er dette et formidabelt råskinn for deg som trenger rekkevidde og tenker på miljøet. Kombinasjonen av el- og fossildrift gir bilen et enormt godt skyv, og du slipper utvikle rekkeviddeangst. Potensiell rekkevidde på kun el-drift er 5 mil. Pris: Fra 342.400 kroner.

Vis mer

Opel Astra

Nye Astra er blitt en langt slankere bil enn forgjengeren, og har tatt av opptil 200 kilo siden forrige modell, ahengig av utstyrspakkene. Nye motorer gir en ytelse mellom 95 og 200 hestekrefter, og plassen inne i bilen har økt merkbart. En godt utstyrt bil fra innstegsmodellen til toppmodellen gjør alle varianter attraktive, og prisene er lagt til et hyggelig nivå. Pris: Fra 234.900 kroner.