Vis mer

Golf går toppløs

Nok en kabriolet skal snart ut på en vei nær deg. Denne gangen strippes Golf fullstendig.

VW bedyrer at Golf er verdens mest suksessfulle bil, og nå kapper de igjen taket av den. Vil det gjøre Golf Cabriolet til verdens mest suksessfulle kabriolet?

Ny prisbombe!

Den første kabrioletversjonen av Golf så dagens lys i 1979, og var naturlig nok basert på Golf I. Denne holdt de liv i helt frem til 1993, da modellen ble skiftet ut med andre generasjon av kabrioleten. Denne fikk leve helt frem til 2002, da produksjonen ble lagt ned. Den nye generasjonen Golf Cabriolet er med andre ord den tredje i rekken av takløse Golf på markedet, og den er rett rundt hjørnet, klar for sommeren.

Vi testet Beetle Cab

Helt takløs

Denne gangen er Golf Cabriolet basert på samme modell som den ordinære Golf. Tidligere har ikke dette vært noen selvfølge, ettersom modellrekken har hengt litt etter på de takløse bilene. Dette er også den første Golf Cabriolet som kommer uten den synlige veltebøylen. Erstatningen for denne er nå puttet inn som to stolper som spretter opp bak baksetet på brøkdelen av et sekund ved behov. Med denne løsningen slipper du den lille følelsen av at du ikke ratter rundt i en fullblods kabriolet. VW har også laget et eget sett med kollisjonsputer for kabrioleten, deriblant en kollisjonspute for knærne på førersiden, og en spesiell hodebeskyttelse i form av kollisjonsputer på begge sider.

En nærmest ukjent konkurrent

Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honora
Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honora
Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honora


9 sekunder

VW legger stor vekt på at den nye Golf Cabriolet skal være en helårsbil, selv om den har kanvastak i stedet for stål. Noen mener dette er de ekte kabrioletene, og at biler med ståltak er et alternativ til nød. Dem om det.

En miljøvinner uten tak

Her løfter du taket på bilen på ni sekunder, og det i hastigheter opp til 30 km/t. Støynivået i bilen når taket er på skal være klasseledende, forteller VW videre. At bilen også er utstyrt med en fullverdig bakrute med varmetråder er også med på å gjøre bilen anvendelig året rundt.

Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honora
Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honora

Se hele åpenbaringen:

God bagasjeplass

Selv når taket er nede har du et anstendig bagasjerom til rådighet, med dens 250 disponible liter. I tillegg kan du faktisk legge ned seteryggen på baksetet så du kan frakte med deg lengre og større gjenstander. Med sine 4,25 meter i lengde er Golf Cabriolet faktisk 5 millimeter lenger enn sitt opphav, den ordinære Golf’en. Frontruten er lagt litt mer bakover på kabrioleten, og taklinjen er litt lavere. Dette gir kabrioleten et slankere og mer sporty utseende enn sine mer oppreiste søsken.

En versjon, 50 varianter

Når bilen kommer på markedet, så vil det i hovedsak være bare ett alternativt utstyrsnivå, men som du deretter kan kjøpe tilleggspakker til. Den blir å få i ni alternative eksteriørfarger, og med ni valgfrie setetrekk. Med alle variabler blir det totalt 50 forskjellige konfigurasjoner, så ikke regn med å se en helt maken til den du eventuelt velger ut med det første, når bilen snart er tilgjengelig for de norske landeveiene.

Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honora
Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honora
Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honora
Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honora
Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honora



VW har hentet frem følgende motorpakker fra lagerhyllene:

Bensin:
1.2 TSI – 105 hk (6-trinn man.)
1.4 TSI – 122 hk (6-trinn man. / 7-trinn DSG)
1.4 TSI – 160 hk (6-trinn man. / 7-trinn DSG)
2.0 TSI – 210 hk (6-trinn DSG)

Diesel:
1.6 TDI – 105 hk (5-trinn man.)
2.0 TDI – 140 hk (6-trinn man. / 6-trinn DSG)

Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honora Vis mer