Golf for stikkontakten

Volkswagen viser en såkalt "plug-in hybrid" med elektro- og turbodiesel-motor.

Det var litt av et oppbud i Berlin da Volkswagens toppsjef, flankert av den tyske miljøvernministeren, nylig avduket en ganske spesiell versjon av bestselgeren VW Golf. Den er nemlig utstyrt med to motorer, en elektromotor med en ytelse tilsvarende 82 hestekrefter, og en turbodiesel.

Twin Drive

VW har kalt teknologien "Twin Drive" og den vil i første omgang bli testet ut i liten skala i et samarbeid mellom tyske myndigheter og bilprodusenten i 2010.

Fem mil utslippsfritt

Ingen tvil - dette er en hybrid Vis mer

Golf for stikkontakten

  1. Store bilder


Dieselmotoren har en makseffekt på 122 hester, og kobles inn når strømreservene er oppbrukt. Den elektriske motoren har for sin del en rekkevidde på cirka fem mil; det høres lite ut, men det er faktisk tilstrekkelig for et flertall av kjøringene til/fra jobb i urbane strøk, og en utbredelse av denne teknologien ville utvilsomt bidra betydelig til å redusere lokale utslipp og forurensning i byene. I testprosjektet i 2010 tas det for øvrig sikte på att strømmen til å lade opp bilene skal hentes fra fornybare kilder som vind, vannkraft, etc.

  • Les her om vår testkjøring av Golf BlueMotion. Vi snakket da om billige triks...
  • Litium-Ion

    Informasjonen om bilen er foreløpig ufullstendig, men vi vet at den er utstyrt med en litium-ion-batteripakke og at den har start/stopp-teknologi (forbrenningsmotoren skrus av når bilen stopper og på igjen når det gis gass), og at den regenererer bremsekraft. Bilen som ble vist i Berlin er en konseptbil men beviser at VW tar hybridteknologien på alvor.

    VW har tidligere mer enn antydet at neste generasjon Golf, som debuterer i høst, også vil bli tilgjengelig som hybrid.

  • Se store bilder av den spesielle Golfen her.
  • Les vår store guide til de alternative drivstoffene her!
  • Her finner du mer Volkswagen-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder